Webinar
Covid-19-situasjonen gjorde det utfordrende å treffes fysisk til møter, seminarer, foredrag og andre markedsaktiviteter. Da var digitale løsninger en effektiv måte å formidle et budskap på til mange deltagere.
Webinar
Webinar er et godt alternativ for bedrifter til å kommunisere både internt i bedriften og eksternt til for eksempel eksisterende og mulige nye kunder.
Et webinar
er et online seminar, kurs eller event
gjør det mulig å lære bort noe til en gruppe mennesker, å skape oppmerksomhet rundt en bedrift eller et produkt, eller å arrangere andre markedsaktiviteter uten å være i samme rom
er veldig praktisk i situasjoner hvor vi ikke har mulighet til å møtes fysisk, men likevel ønsker en interaksjon med publikum
Fordeler med webinar
Webinarer blir strømmet, og hvis strømmingen skjer i sanntid, er det mulig for deltakerne å sende inn spørsmål som du eller foredragsholderen kan svare på underveis.
En stor fordel med et webinar er at det er mye rimeligere å arrangere enn tradisjonelle seminarer. Du trenger ikke betale for leie av lokale, for mat og drikke og for eventuelle reisekostnader.
Ved å gjøre opptak kan enda flere se webinaret. Du kan legge opptaket i en av salgskanalene dine, og på den måten blir webinaret en ressurs for bedriften også i ettertid.
Hva må du huske på?
Nøye og god planlegging er nøkkelen til et vellykket webinar. Ingen liker møter som trekker ut i tid, som ikke føles meningsfylte, eller som mangler et konkret mål.
Derfor er disse punktene viktige:
Bestem målgruppa.
Sett tydelige mål for webinaret.
Bestem innholdet etter målgruppa, og lag et budsjett. Tenk kreativt, og skap engasjement.
Bestem formen på webinaret. Denne kan variere avhengig av om det er et kurs, et event, en presentasjon av et nytt produkt eller noe annet. Lange "enetaler" blir fort kjedelige.
Lag en tidsplan, og øv deg på forhånd.
Test gjerne ut deler av programmet før du går "live".
Lag en "plan B" for innslagene dine.
- Sett dato og tidspunkt.
- Markedsfør webinaret, send invitasjoner, og legg gjerne ved deler av programmet.
- Inkluder spørreundersøkelser på slutten av webinaret ditt for å vite hva du gjorde bra, og hva som kunne blitt gjort bedre.