Hopp til innhold
Oppgave

Regnskapet i praksisbedriften

Hvordan arbeider praksisbedriften din med regnskap? I denne oppgaven skal du utforske hvordan bedriften jobber med økonomi, med fokus på regnskap.

Alle bedrifter fører regnskap. Regnskapsføring gir oss informasjon om hvilke inntekter og kostnader vi har hatt, i tillegg får vi en oversikt over eiendeler, gjeld og egenkapital. Du skal i denne oppgaven utforske hvordan praksisbedriften din fører regnskap og fakturerer, og hvordan regnskapet rapporteres til ledelsen og eventuelt styret i bedriften.

I praksisbedriften din er det én eller flere som jobber med økonomi og regnskap. Du må få hjelp fra dem til å løse oppgaven.

Oppgave

  1. Har bedriften egne ansatte som fører regnskapet, eller bruker de et regnskapskontor?

  2. Har bedriften kunder som de sender fakturaer til? Undersøk i så fall hva slags rutiner bedriften har på betalingsfrister og purring.

  3. Ta utgangspunkt i bedriftens årsregnskap, og finn følgende hovedposter i resultatregnskapet:

Resultatregnskap

Kalkulasjon

Kroner

Sum driftsinntekter

Varekostnader

Lønnskostnader

Avskrivinger

Andre driftskostnader

Driftsresultat

Sum finansinntekter

Sum finanskostnader

Resultat før skattekostnad

Skatt

Årsresultat

  1. Ta utgangspunkt i bedriftens årsregnskap og finn følgende hovedposter i balansen:

Fra årsregnskapet

Balanse

Kroner

EiendelerSum anleggsmidler
Sum omløpsmidler
Sum eiendeler
Egenkapital og gjeldEgenkapital
Langsiktig gjeld
Kortsiktig gjeld
Sum egenkapital og gjeld
  1. Hvordan rapporteres regnskapstallene gjennom året til ledelsen og styret? Lages det regnskap månedlig, kvartalsvis og halvårlig?

  2. Hva synes du om bedriftens økonomi?

Tips til lærer

Oppgaven passer fint som en del av loggen eleven skriver fra praksis, eller som en individuell skriftlig innlevering.