Regnskapet i praksisbedriften
Alle bedrifter fører regnskap. Regnskapsføring gir oss informasjon om hvilke inntekter og kostnader vi har hatt, i tillegg får vi en oversikt over eiendeler, gjeld og egenkapital. Du skal i denne oppgaven utforske hvordan praksisbedriften din fører regnskap og fakturerer, og hvordan regnskapet rapporteres til ledelsen og eventuelt styret i bedriften.
I praksisbedriften din er det én eller flere som jobber med økonomi og regnskap. Du må få hjelp fra dem til å løse oppgaven.
Har bedriften egne ansatte som fører regnskapet, eller bruker de et regnskapskontor?
Har bedriften kunder som de sender fakturaer til? Undersøk i så fall hva slags rutiner bedriften har på betalingsfrister og purring.
Ta utgangspunkt i bedriftens årsregnskap, og finn følgende hovedposter i resultatregnskapet:
Kalkulasjon | Kroner |
---|---|
Sum driftsinntekter | |
Varekostnader | |
Lønnskostnader | |
Avskrivinger | |
Andre driftskostnader | |
Driftsresultat | |
Sum finansinntekter | |
Sum finanskostnader | |
Resultat før skattekostnad | |
Skatt | |
Årsresultat |
Ta utgangspunkt i bedriftens årsregnskap og finn følgende hovedposter i balansen:
Balanse | Kroner | |
---|---|---|
Eiendeler | Sum anleggsmidler | |
Sum omløpsmidler | ||
Sum eiendeler | ||
Egenkapital og gjeld | Egenkapital | |
Langsiktig gjeld | ||
Kortsiktig gjeld | ||
Sum egenkapital og gjeld |
Hvordan rapporteres regnskapstallene gjennom året til ledelsen og styret? Lages det regnskap månedlig, kvartalsvis og halvårlig?
Hva synes du om bedriftens økonomi?