Hopp til innhold
Fagartikkel

Problemløsende metode

Som helsefagarbeider må du kunne kartlegge brukeres og pasienters funksjonsnivå og behov for bistand. Ut fra dette skal du, i samhandling med brukeren eller pasienten, kunne lage egne forslag til planer for den pleien som skal bli gitt.
Video: Amendor AS / CC BY-SA 4.0

Problemløsende metode i sykepleie

Problemløsende metode blir også omtalt som sykepleieprosessen, og den beskriver hvordan vi kan gå fram for å sikre helhetlig og individuell sykepleie.

Hensikten med en slik metode eller plan er å sikre at brukeren får den hjelpen han eller hun har krav på, og at vi jobber mot felles mål og er løsningsorienterte. I tillegg er det en lovpålagt oppgave å dokumentere de tilbudene brukeren får.

For at du skal kunne yte god sykepleie, må du som helsefagarbeider skaffe deg opplysninger om brukeren. Opplysningene gir deg oversikt over hva han eller hun trenger hjelp til, og de danner grunnlaget for å skrive en plan.

Situasjonsbeskrivelse

Sofie Olsen bor på sykehjem. Hun har alltid vært sosial. Hun er enke, men har to døtre med familie som bor i nærheten. Sofie Olsen har diagnosen Alzheimers sykdom, og hun har en del problemer forbundet med dette – blant annet glemmer hun ofte å spise og drikke. Den siste tiden har hun gått ned i vekt, og hun har symptomer på dehydrering.

Metodens fem trinn

Nedenfor kan du se eksempel på hvordan det er mulig å bruke den problemløsende metoden i sykepleien slik at Sofie Olsen får dekket ernæringsbehovet sitt.

1. Datasamling

Det er viktig å samle inn data for å få fram alle opplysningene som har betydning for den pleien Sofie skal få.

Vi samler inn data ved

  • å snakke med brukeren og eventuelt med pårørende
  • å gjennomføre helhetlig observasjon av brukeren
  • å observere det fysiske miljøet til brukeren
  • å utveksle informasjon på rapportmøter
  • å lese skriftlige rapporter, pleieplaner og journaler
  • å lese faglitteratur

Du snakker med Sofie Olsen om hva hun tror er grunnen til at hun spiser lite og har gått ned i vekt. Etterpå snakker personalet sammen på rapportmøtet.

2. Kartlegging av brukerens ressurser og behov

Ved å snakke med Sofie Olsen kan du få fram flere opplysninger som kan være relevante for situasjonen. Her i dette eksempelet har vi valgt å begrense det noe, slik at det ikke skal bli for omfattende.

Vi vurderer opplysningene (datasamlingen) samlet og danner oss et bilde av hva som er Sofie Olsens problem eller hjelpebehov. Hvis vi kjenner årsaken til problemet, skal vi ta det med i formuleringen som for eksempel: "Sofie Olsen spiser og drikker lite fordi hun ..."

Når du skal planlegge videre, blir det viktig å arbeide ut fra et helhetlig menneskesyn og finne hvilke styrker Sofie Olsen har som kan brukes til å løse problemet.

  • Hvilke ressurser har hun?
  • Hva klarer hun selv?
  • Hvilke ønsker har hun?

Ressurser

Sofie Olsens ressurser i denne sammenhengen kan være

  • at hun kan si hva hun ønsker
  • at hun har god bevegelighet i begge armene og kan spise selv ved tilrettelegging

Behov/problem

Sofie Olsens problemer kan være

  • at hun spiser og drikker for lite
  • at hun går ned i vekt
3. Målsetting

Sammen med Sofie Olsen må du nå sette opp realistiske mål med utgangspunkt i hva hun ønsker. Målene skal være formulert slik at de forteller hvordan hun skal ha det når målene er nådd.

Hensikten med målene er

  • at de kan bidra til å motivere både Sofie Olsen og de ansatte
  • at de danner utgangspunkt for at dere kan evaluere det som blir gjort, og vurdere om målene blir nådd eller ikke

Det kan være nødvendig å ha både kortsiktige og langsiktige mål.

Krav til målformuleringer er at målet må

  • forholde seg til problemet
  • beskrive en ønsket tilstand eller aktivitet
  • være realistisk, men samtidig noe å strekke seg etter
  • være konkret og målbart
  • ha tidsangivelse

Mål for Sofie Olsen kan være hun innen en gitt periode skal

  • spise selv med tilrettelegging
  • gå opp i vekt
  • få dekket ernæringsbehovet sitt
  • oppleve måltidet som en positiv aktivitet
4. Planlegge og gjennomføre tiltak

Sammen med Sofie Olsen må du nå sette opp realistiske mål med utgangspunkt i hva hun ønsker.

Hva vil du gjøre sammen med Sofie Olsen for å løse problemet?

Tiltakene bestemmes ut fra en tverrfaglig vurdering og beskriver

  • hva som skal gjøres
  • hvordan det skal gjøres
  • hvem som skal gjøre det
  • når det skal gjøres

Det er viktig å tenke på brukermedvirkning. Sofie må si hva hun ønsker og mener, før det tas beslutninger.

Dine oppgaver som helsefagarbeider er å

  • informere, veilede og støtte slik at brukeren kan gjøre aktivitetene selv
  • gi praktisk hjelp slik at hun kan utføre deler av aktivitetene selv
  • utføre aktiviteter for brukeren når hun ikke klarer det selv

I samarbeid med Sofie Olsen bestemmes følgende tiltak

  • Sofie skal sitte sammen med en mindre gruppe og spise.
  • En av personalet skal sitte ved samme bord og eventuelt veilede henne under måltidet.
  • Maten skal være variert slik at hun får servert noe hun liker.
  • Personalet skal observere og rapportere hvor mye hun spiser og drikker.
  • Hun skal veies hver fjortende dag.
5. Vurdering

Sammen med brukeren må vi evaluere om de tiltakene som blir utført, gir de ønskede resultatene og fører mot målene. Hvis tiltakene er effektive og gir de resultatene vi ønsker, fortsetter vi arbeidet som planlagt. Skulle det vise seg at resultatene ikke gjør det, må vi finne ut hvorfor og evaluere hele situasjonen på nytt.

Det kan være flere grunner til at man ikke når de målene man har satt:

  • Tilstanden eller situasjonen til Sofie kan ha forverret seg.
  • Datainnsamlingen kan ha vært utilstrekkelig.
  • Bildet av ressursene, behovet og problemene til brukeren var feilaktig.
  • Målet var urealistisk.
  • Tiltakene var ikke hensiktsmessige eller ble ikke utført slik det var tenkt.

Evaluering

Sofie Olsen gir uttrykk for at hun trives under måltidene. Det er dokumentert at hun spiser bedre enn før, og vekten stiger. Arbeidet fortsetter i tråd med planen, og ny dato for evaluering blir bestemt.

Utfordringer til deg

  1. Hva er problemløsende metode, og hva er hensikten med å bruke den?
  2. Hvordan skaffer du deg informasjon om en bruker?
  3. Gå sammen to og to. Ta utgangspunkt i deres egen skolehverdag og lag et forslag til hvordan dere kan bruke den problemløsende metoden i skolearbeidet.

Relatert innhold

Fagstoff
Dokumentasjonsplikt

Ifølge lovverket har helsepersonell dokumentasjonsplikt – plikt til å gjøre synlig det de observerer og utfører knyttet til en pasient eller bruker.

Fagstoff
Dokumentasjon sikrer kvalitet

Gjennom dokumentasjon skaper vi sammenheng mellom det som ble planlagt, det som er utført, og det videre arbeidet.