Hopp til innhold

Fagstoff

Undervisningsopplegg i badminton, økt 3

Det er mange ulike måter å bruke badminton på inn mot fagfornyelsen. Her får du noen forslag der samarbeid, leik, regler og grunnleggende teknikker blir vektlagt. Dette er den tredje av tre økter.
Fjørball på gulv i forgrunnen, personer som spiller badminton i bakgrunnen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
Til lærer

Dette undervisningsopplegget er et nybegynneropplegg som går over tre økter, med badminton som aktivitet. For å kunne jobbe med badminton som aktivitet er det viktig å lære seg noen grunnleggende slag, i tillegg til å forstå og anvende reglene.

Samarbeid og læringspartner

Samarbeid er et viktig stikkord for å kunne bli bedre og kunne bidra til egen og andres utvikling. Derfor er det mange samarbeidsøvelser. I oppleggene er det mange øvelser, slik at det er rom for å velge øvelser selv og tilpasse til ulike klasser og undervisningsgrupper.

Alle elevene har en fast læringspartner i disse tre øktene. Når elevene skal jobbe sammen i par, jobber de med læringspartneren sin. Når elevene skal jobbe i grupper på fire, går to og to læringspar sammen. De skal ha faste læringspartnere fordi det da vil bli enklere for dem å samarbeide, komme raskt i gang og øve på å gi positive og konstruktive tilbakemeldinger. Slik kan elevene jobbe med å gjøre hverandre gode.

Bevegelsesglede og innsats

Skal elevene oppnå bevegelsesglede, er det viktig å få fram at det er lov å ikke få til alt. Allikevel har innsatsen og det å fortsette å øve og prøve en betydning for framgangen og mestringa i aktiviteten. Alt dette er en del av en læringsprosess. Det er ikke ferdighetene i aktiviteten som er det viktige, men hvordan elevene løser oppgavene de får.

Læringsmål for hele perioden (tre økter)

Målet med øktene er at dere skal

  • trene på ballkontroll, serve og clearslag

  • gi konstruktive og positive tilbakemeldinger

  • forstå og anvende regler i spill

Forberedelse

  • Repeter kort regler, serve, forehand og backhand muntlig med læringspartneren din i starten av økta.

  • Repeter læringsmåla. Skriv dem gjerne opp på ei tavle eller et lerret, og repeter i løpet av økta.

  • Repeter hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger du har fått fra læringspartneren din de to første øktene.

Oppvarming

De samme øvelsene går igjen i de tre undervisningsoppleggene. Bakgrunnen for dette at dere skal oppleve mestring og framgang i øvelser dere har gjort før. Etter hvert som dere får tak på øvelsen, kan dere gå raskere fram og bruke mindre tid på hver øvelse enn det dere gjorde i starten.

  1. Triksing med fjør og racket: Alle finner hver sin racket og fjør.
  2. Slå fjøra til hverandre i læringspar. Etter noen minutter skal dere prøve å få så mange sammenhengende pasninger som mulig på to minutter. Prøv å variere slagene ved å for eksempel bruke både forehand- og backhandslag. De neste to minuttene skal dere prøve å slå rekorden fra forrige runde. Husk å gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger underveis.
  3. Karusell: Tre læringspar går sammen. Tre stykker står på rekke på hver sin side av nettet. Førstemann starter med å serve over nettet for deretter å gå bakerst i rekka si. Den på motsatt side av nettet slår tilbake og stiller seg deretter bakerst i si rekke. Den andre i rekka (som nå er først i rekka) slår fjøra over nettet og stiller seg bakerst i rekka si, og slik fortsetter det. Fjøra skal gå kontinuerlig over nettet. Dere skal samarbeide om å klare flest mulig pasninger.

En vanskeligere variant er at dere forflytter dere til rekka på den andre banehalvdelen etter at dere har slått fjøra over nettet.

Hoveddel

  1. Gjennomfør opplegget dere finner på sida Badmintonstafett.

Filmer om teknikker i badminton
  1. Spillet "Kongen": To læringspar går sammen. Parene skal spille dobbel mot hverandre. Bestem hvilken bane som er "kongen". Nummerer banene. Ved bruk av sju baner er "kongen" på bane sju. Dere spiller på tid, for eksempel tre minutter per kamp. Når tida er ute, skal paret som vant kampen, bevege seg en bane nærmere "kongen", mens de som tapte, skal bevege seg en bane nærmere bane 1. Deretter spiller alle en ny kamp på tre minutter og beveger seg til ny bane etter det. Slik fortsetter det.

    Forslag til variant: Spill single på halv bane. Rulleringa skjer på den samme måten som over.

    Før dere går i gang, skal hvert læringspar diskutere:

    Hva er dere gode til, som dere kan bruke til deres fordel i spill? Nevn to ting.

Oppsummering

Alle skriver en individuell egenvurdering der dere svarer på spørsmålene under.

  • Hva kan du om regler, serve og clearslag?

  • Hva har du gjort for å bidra til et godt samarbeid i par og grupper?

  • Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har du gitt til læringspartneren din?

  • Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har du fått fra læringspartneren din?

  • Hva betyr det å være en god lagkamerat? Hvordan var du en god lagkamerat under servekonkurransen, badmintonstafetten og spilldelen? Gi minst tre eksempler.

CC BY-SASkrevet av Cathrine Dunker Furuly.
Sist faglig oppdatert 28.10.2020

Læringsressurser

Badminton