Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Kunderelasjoner

Å skape gode relasjoner med kundene er viktig. Hvilke butikker har du gode relasjoner med? Er du med i noen kundeklubber eller andre typer fordelsprogram?
Bilde av en kvinne med armene i kors som ser uinteressert på sko, smykke og vesker som blir holdt opp foran henne. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Når du står ved kassa og skal betale for et produkt, får du nesten alltid – uavhengig av hva du kjøper – spørsmål om du har et kundekort eller er medlem av kundeklubben. Hvis du svarer nei, blir du spurt om du ønsker å bli medlem. Å være med i en kundeklubb eller andre lojalitetsprogram, kan gi fordeler som medlemstilbud, prosenter av kjøpet eller andre bonusordninger.

Se episoden «Kampen om kundene» fra NRK Forbrukerinspektørene.

Vet du selv hvor mange kundeklubber du er med i?

Oppgave 1

  • Lag et skjema med tre kolonner.
  • List opp alle kundeklubber du er med i, hvilke fordeler de gir deg, og hvilke ulemper de gir deg, i skjemaet ditt.
  • Sammenlign med de andre i klassen.
  • Hvor mange ulike medlemsklubber er det totalt?

Oppgave 2

  • Hvilke lojalitetsprogram eller medlemsfordeler tilbyr praksisbedriften din til kundene sine?
  • Hvis det ikke er aktuelt for praksisbedriften din, har du kanskje en ekstrajobb det kan gjelde for?
Kvinne betaler kaffe med kredittkort. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Refleksjon

  • Når alle butikker har fordelsprogram og alle kunder er medlemmer, er det da noe poeng i slike program? Diskuter og begrunn meningen din.
  • Føler du at du blir en mer lojal kunde der du har medlemskort, hvis du samtidig har medlemskort hos konkurrerende bedrifter?

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 05.06.2020

Læringsressurser

Nettverk og relasjonsbygging