LinkedIn og nettverk - Kultur og samhandling (SR-SSR vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

LinkedIn og nettverk

LinkedIn er et sosialt nettverk som brukes mest i jobbsammenheng. Det blir stadig vanligere for arbeidsgivere å benytte LinkedIn til rekruttering, og det kan være ditt første møte med en ny arbeidsgiver. En halvveis profil gir sjelden drømmejobben.

Fagfellesskap

Hensikten med LinkedIn er å være en del av et fagfellesskap hvor du kan finne jobber, holde deg orientert i markedet, ansette og bli oppdaget. Det er en dynamisk arena hvor du kan engasjere potensielle arbeidsgivere, kunder og samarbeidspartnere.

Nettverket ditt

Nettverket ditt er ganske sikkert mye større enn du tror. Nettverket ditt består ikke bare av de du kjenner, men vennene deres igjen. Et nettverk blir fort stort. For hver ny kontakt du får, mangedobles nye nettverks kontakter, og verdien av nettverket ditt vokser over tid.

Ett eksempel: Du skal søke jobb på Kiwi og søker opp lederen på LinkedIn. Der ser du at dere har en felles venn som kanskje kan hjelpe deg i jobbsøkerprosessen.

Hvis du har sett NRK-serien Jorden rundt på 6 steg, ser du virkelig hvor korte avstander det er mellom folk.

Nettverksbygging

Å bygge et nettverk tar tid. Å bygge et profesjonelt nettverk tar enda mer tid. Du kan få mye igjen hvis du tar deg tid til å lage en god og oppdatert profil.

Nettverksbygging bør du begynne med allerede på videregående. Arbeidserfaring og referanser kan du legge inn i profilen din, samt eventuelle anbefalinger du kan få fra de du sitter barnevakt hos, passer hundene til eller gjør andre småjobber for. Hvis du har arbeidserfaring, enten det er fra en jobb eller en organisasjon, bør du be om en attest og en referanseperson. Slike kontakter er viktige for framtidig jobbsøking.

Med en god LinkedIn-profil gjør du deg søkbar for potensielle arbeidsgivere. 50–70 prosent av alle jobber lyses trolig aldri ut. Nettverket kan være veien til drømmejobben din. Tenk litt på hvem du er relevant for, og ikke bare hvem som er relevant for deg.

Nettverk og relasjoner

Jobb systematisk med å knytte til deg flere kontakter enn du har i dag. For hver kontakt du får, mangedobles nettverket ditt gjennom "venners venner-effekten". Bruk derfor tid på å se nærmere på eget nettverk, og ikke minst de du ikke har hatt så mye kontakt med – ditt uoppdagete nettverk.

Se rundt deg. Hvilke mennesker inngår i nettverket ditt? Hvem har du studert med? Hvor jobber de i dag? Selv om du ikke har vært opptatt av å utvikle et nettverk, har du et nettverk rundt deg gjennom alle folkene du har møtt på din vei.

Ikke bare tenk på eget utbytte, tenk også på hvem du kan gi noe til – og ikke minst hvem du har i nettverket som kan støtte hverandre. Hei på nettverket ditt og vær raus med hverandre. Sammen kan dere stå sterkere, og det kan ligge mye læring i å følge hverandre, også i krevende tider.

Mange unge har ikke et bevisst forhold til eget nettverk. Det er også mange som misliker nettverksbegrepet og forbinder det med businessverdenen og det å skaffe seg fordeler. Nettopp derfor er det viktig å myke opp begrepet og snakke om relasjoner. Det er det de beste nettverkene handler om. Noen du kan snakke fortrolig med om det som er utfordrende, både som jobbsøker og i jobbrelasjoner.

Vær aktiv og oppdater CV-en din!

Det aller viktigste du kan gjøre, er å ta en aktiv rolle og ikke vente til ting går over. Begynn med å oppdatere CV-en din og reflektere over hvilken kompetanse du innehar. Ta med ting du har gjort den siste tiden, hva du har lært, og hva du har hatt ansvar for. Ikke glem å ta med den digitale og sosiale kompetansen din. Få med alt du har gjort, og utdyp det som er mest relevant for framtidig arbeid.

Hvorfor bør man bruke LinkedIn?

  • Det er framtidens visittkort – få oversikt over hva folk jobber med.
  • Det gir deg en dynamisk CV – legg inn nye erfaringer fortløpende.
  • Det er nyttig for jobbrekruttering – mange bruker LinkedIn for å finne kandidater.
  • Du finner informasjon og jobbmuligheter, og du blir inspirert.
  • Du holder deg orientert i det markedet du er interessert i.
  • Det gir relasjoner og nettverksbygging – samle kontaktene dine for framtiden.
  • Du kan bygge en personlig merkevare og få fram hva du er god til og interessert i.
  • Søkemotoroptimalisering gir et kontrollert positivt digitalt avtrykk.
  • LinkedIn kommer høyt opp på Google-søk.

Kurs

9 punkter om hvordan du kan lage en god LinkedIn-profil

Kurset nedenfor viser skritt for skritt hva du må tenke på når du skal opprette en LinkedIn-profil. Det inneholder lenker du kan gå inn på om det er noe mer du lurer på.


Skrevet av Silje Holteberg og Cathrine Meyer Johansen. Rettighetshaver: UiA Karriere
Sist faglig oppdatert 06.05.2020