Øvingsoppgaver – gener arves og endres
Sett opp krysningsskjema for hvit og svart sau med kodominant nedarving av pelsfarge. Velg for eksempel H og S som symboler for allelene. Lag til slutt en oversikt som viser den sannsynlige fordelingen av fenotyper og genotyper i andre generasjon.
Sett opp et krysningsskjema som viser intermediær arv hos en art med røde og hvite blomster. Lag til slutt en oversikt med sannsynlig fordeling av fenotyper og genotyper i andre generasjon.
Kan du ved hjelp av stamtavlen finne ut om egenskapen (rød) er dominant, recessivt og/eller kjønnsbundet nedarvet? Kvadrat symboliserer mann. Sirkel symboliserer kvinne. Begrunn påstanden din.
Kjønnsbundet arv: Sett opp et krysningsskjema mellom
- fargesvak kvinne () og mann med normalt fargesyn (
)X F Y - fargesvak mann (
) og kvinne (X f Y ) som er bærer av genet for fargesvakhetX F X f
- fargesvak kvinne () og mann med normalt fargesyn (
Figuren viser en familie hvor ett av fire barn har arvet en sykdom. Blå farge indikerer sykdom her. Kan du avgjøre om sykdommen er kjønnsbundet eller ikke, og om den er dominant eller recessiv? Begrunn svaret!
- Arv og miljø: Velg en egenskap og tenk gjennom hvordan du tror at arv og miljø påvirker utviklingen av denne egenskapen. Drøft med andre og reflekter over hverandres argument.
- Hvordan kan miljøet påvirke endringer i genuttrykket? Hva skjer med genene? Gi noen eksempler på miljøfaktorer som kan slå av noen gener og aktivere andre.
- Mutasjoner
- Lag en oversikt (liste) med ulike kategorier av mutasjoner. Sorter dem etter hva som har skjedd i DNA-et (gener og kromosomer).
- Velg en kjent egenskap eller sykdom som skyldes en mutasjon. Finn ut det du kan om den genetiske årsaken, og hva mutasjoner betyr for individet.