Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Vurdering av sentralmål

Hvilket sentralmål er best? Er det typetall, gjennomsnitt eller median? Svaret er at dette må vurderes i hvert tilfelle.

ST-10

Ung person ved kaffemaskin. Foto.

Ti elever forteller hverandre hvor mye de tjente i sommerferien. Ni av dem har tjent omtrent 10 000 kroner hver, mens én elev har arvet ei rik tante og har derfor "tjent" 5 000 000 kroner. Vi ønsker å si noe generelt om hvor mye de ti elevene har tjent.

a) Bestem typetallet og medianen.

Løsningsforslag

Her er det enkelt å ordne tallene i stigende rekkefølge. Tallmaterialet vårt består av ni tall som er 10 000 og ett som er 5 millioner.

Typetallet er 10 000 siden det bare er ett tall som ikke er 10 000. Medianen er også 10 000 siden alle tallene nær midten er 10 000.

b) Finn gjennomsnittet.

Løsningsforslag

Vi kan regne ut gjennomsnittet på vanlig måte.

x¯ = 5 000 000+9·10 00010 kroner  =5 090 00010 kr=509 000 kroner

c) Hvilket sentralmål synes du sier mest om hvor mye hver elev i gruppa har tjent?

Kommentar

Dersom vi bruker typetallet eller medianen og sier at "den typiske eleven tjente 10 000 kroner denne sommeren", blir ikke det helt riktig. Samtidig blir det også litt rart å bruke gjennomsnittet og si at "i gjennomsnitt tjente elevene 509 000 kroner", selv om det er riktig.

Vanligvis har vi ikke tilgang til alt tallmaterialet i en statistisk undersøkelse. Vi får bare opplyst ett eller flere nøkkeltall, og så må vi selv tolke tallene.

Hvis du i en nettavis leser overskriften "Elevenes gjennomsnittsinntekt i sommer: over en halv million", vil du sikkert lure på hva disse elevene har gjort for å få til det. Det blir ikke så spektakulært når det kommer for en dag at gjennomsnittet blir så høyt fordi én av elevene har mottatt arv ...

Eksempelet illustrerer hvordan statistikk kan brukes, bevisst eller ubevisst, på en slik måte at bildet av virkeligheten ikke blir riktig.

CC BY-SASkrevet av Olav Kristensen, Stein Aanensen og Bjarne Skurdal.
Sist faglig oppdatert 28.02.2022

Læringsressurser

Statistiske størrelser