Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Aktivitet: overføring av nerveimpulser

I denne aktiviteten kan dere demonstrere og prøve ut hvordan nerveimpulser overføres i synapser og vandrer fra nervecelle til nervecelle.
Figurer av menneskekropper med armene ut til siden og stilt opp i rekke. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hensikt

Hensikten med denne aktiviteten er at elevene skal få en fysisk opplevelse av hvordan en nerveimpuls overføres mellom nerveceller. I tillegg gir aktiviteten trening i å bruke faguttrykk.

Lag en kjede av nerveceller

  1. Still dere på rekke med en armlengdes avstand til hverandre.
    - Hver person illustrerer en nervecelle.
    - Høyre arm er dendrittene til cellen.
    - Kroppen er cellekroppen.
    - Venstre arm er aksonet, og venstre hånd er den synaptiske enden.

  2. Hold noen knapper, perler eller annet som kan illustrere transmitterstoffer, i venstre hånd. Husk at hver nervecelle har sine egne transmittere!

  3. Når læreren sier "start", plasserer personen i begynnelsen av rekka sitt transmitterstoff i hånda (dendritten) til personen (nervecellen) som er nærmest.

  4. Neste nervecelle (person) overfører sine transmittere til den neste nervecellen, og signalet sendes på denne måten til enden av rekka.

  5. Tillegg: Gjør aktiviteten én gang til, men denne gangen må elevene samtidig bruke fagbegreper som beskriver aktiviteten i nerveceller og synapser når nerveimpulsen passerer.
    Detaljnivået kan økes for hver runde. Eksempler:
    "Dendritten mottar et nervesignal som sendes videre gjennom aksonet til aksonenden."
    "Transmitterstoffet overføres gjennom synapsen til en ny nervecelle."

Tenk gjennom

  • Hva foregår i aksonenden, i dendritten og i aksonet når nerveimpulsen passerer?

  • Sammenlign farten på nerveimpulsen i elevrekka med hvor fort en nerveimpuls går i virkeligheten.

  • Hva skjer hvis den siste personen i rekka er en muskelcelle? Hvordan vil dere demonstrere dette?

  • Hvordan kan dere demonstrere et kontinuerlig nervesignal?

  • Noen nerveimpulser går raskt, mens andre til sammenligning går langsomt. Hvorfor?

Kilde

Tandberg, C. & Grønlien, H. (2014). Øvelser i sansefysiologi. Universitetet i Oslo: Skolelaboratoriet.

CC BY-SASkrevet av Cato Tandberg, Heidi Grønlien og Kristin Bøhle.
Sist faglig oppdatert 04.04.2022

Læringsressurser

Nervesystemet