Simuleringer i biologi
Et dataspill er en simulering som er lagd for underholdning og/eller læring. Simuleringer kan også brukes i produksjonsprosesser, som planleggingsverktøy og til å studere sammenhenger eller overvåke prosesser. Grensene mellom de forskjellige typene blir mer og mer utvisket, og mange hevder at i framtida vil mye læring skje ved hjelp av spill og virtuell virkelighet (Virtual Reality, VR).
Simuleringer brukes i skolen og til opplæring i mange yrker. Forskning viser at bruk av interaktiviteter og simuleringer gjør det lettere å lære. De kan gjøre abstrakte og kompliserte fenomener mer konkrete og forståelige. Gode læringsbilder som er lette å huske, kan fungere som "knagger" til å henge kunnskapen på.
Simuleringene kan ikke erstatte praktisk erfaring fra verken laboratoriet, cockpiten eller operasjonssalen. Men de er et verdifullt tillegg som gir mulighet til å eksperimentere og repetere mange ganger uten ekstra kostnad eller risiko. Virtuell virkelighet (VR), spill, bevegelige 3D-bilder og 360-rom som du kan "bevege deg i", kan være både lærerike, motiverende og inspirerende.
I simuleringer og modeller som Naturlig utvalg og Smittespredning – modeller kan du på mikro- og makronivå teste ut fenomener som du ellers ikke kan observere. Dette er nyttig på felt som cellebiologi, molekylærbiologi og fysiologi, men også i større skala som økologi og evolusjon.
Når du har bygd opp en modell av kjente data, kan du senere eksperimentere for å se hvilken effekt det har hvis du endrer enkelte forutsetninger. Innen forskning gir dette svært nyttig kunnskap før man prøver ut endringer i laboratoriet, på levende organismer eller i naturen.
I simuleringen under kan du endre temperatur og molekylmasse for å se hvordan det påvirker molekylbevegelsene.
Utallige værstasjoner, satellitter og forskningsstasjoner samler inn observasjoner og målinger som brukes til å lage situasjonsbilder og prognoser til ulike formål. På bakgrunn av store datamengder fra slike observasjoner simulerer prognoser hva som kommer til å skje. Når vi skal forstå forhold i atmosfæren, er det lettere for oss å oppfatte en simulering enn samme informasjon i form av tabeller og tekst.
På earth.nullschool.net kan du se en simulering som viser vind, CO2-konsentrasjon og branner på jordas overflate slik det var for noen timer siden. Her kan du endre innstillingene og se temperatur, partikler i atmosfæren, bølger m.m. på hele jordkloden i sanntid med noen få timers forsinkelse.
Nedenfor kan du se flere eksempler på biologiske prosesser og strukturer som er animert. Her er det ingen muligheter til interaksjon og testing av flere muligheter. Du kan imidlertid studere forenklede framstillinger av en komplisert virkelighet. Det gir gode læringsbilder, oversikt og helhetsforståelse, noe som er svært nyttig når du skal lære mer om disse prosessene.