Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Feltarbeid: prøvefiske

Når vi fisker for å skaffe mat, vil vi helst få så stor fisk som mulig. På et prøvefiske handler det derimot om å fange fisk av ulike størrelser, årsklasser og arter for å få et mest mulig representativt bilde av fiskepopulasjonene i innsjøen.
Garn med fisk trekkes opp i grønn båt. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hensikt

I dette feltarbeidet skal dere kartlegge fiskebestandene i en innsjø ved å prøvefiske med garn.

Kunnskap om fiskebestanden gir verdifull informasjon

Målet med et prøvefiske er å fange fisk som utgjør et representativt utvalg av fiskebestandene i innsjøen. For å få fanget fisk i ulike størrelser og årsklasser kan vi sette flere garn med ulike maskevidder eller bruke et spesialgarn/forskningsgarn som har ulike maskevidder i seksjoner.

Maske i fiskegarn tegne som en skjev firkant. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Forberedelser

Før dere setter garn, må dere få tillatelse fra grunneier, enten dette er en privatperson eller det offentlige. Ta kontakt med Statsforvalterens miljøvernavdeling for å finne ut om dere må søke om tillatelse til å bruke spesialgarn/forskningsgarn.

Framgangsmåte

Del 1. Sette og trekke garn

  1. Sett garnene 1–2 døgn før trekking.

  2. Merk av på kartet hvor dere setter garn.

  3. Trekk garnene, og frakt fisken tilbake til skolen i plastsekker eller plastbakker. Fisken kan gjerne fryses ned hvis dere ikke skal undersøke den med det samme.

Del 2. Registrere

Artsbestemmelse

Finn ut hvilken art de enkelte fiskene tilhører. Bruk bestemmelseslitteratur eller appen Artsorakel.

Lengde

Mål lengden på fiskene i millimeter. Bruk linjal eller målebånd.

Lengden på en laksefisk blir målt med linjal. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Vekt

Bruk ei egnet vekt til å veie fisken. Til små individer kan dere bruke ei kjøkkenvekt eller analysevekt. Til større individer er ei digital fiskevekt et godt alternativ.

Alder

Ovaler danner et mønster som minner om et fingeravtrykk. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

For å vurdere fiskens alder kan dere ta skjellprøver fra ryggen (i området ved ryggfinnen, dersom det er snakk om ørret). Skrap forsiktig med en skalpell.

Legg et skjell på et objektglass med dekkglass over. Bruk mikroskop for å observere vekstsoner for sommer- og vintervekst i skjellene. Det kan være vanskelig å få til dette med en gang. Prøv flere ganger, og vær tålmodig.

Skjell-lignende beinstruktur med ovale felt. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Andre mulige metoder for aldersbestemmelse er å studere øresteinen (otolitten) til fisken, eller beinstrukturer som gjellelokk og skulderbein.

Dere kan lese mer om disse metodene i Kompendium for prøvetaking av fisk fra Miljølære.no.



K-faktor

K-faktor er det samme som kondisjonsfaktor og brukes som et mål på om en fisk er i god eller dårlig form (kondisjon). K-faktoren kan beregnes ut fra lengde og vekt på fisken:

K=m(l10)3·100 der m = vekt i gram og l = lengde i mm

For ørret er K-faktor over 1 et tegn på god kondisjon.

K-Faktor

K-faktor

Tilstand/kondisjon

< 0,90

mager

0,95

middels

1,00

god kvalitet

1,10

svært god kvalitet

1,20

svært feit fisk

Til feltrapporten

  • Hvilke abiotiske og biotiske faktorer blir fisk i denne innsjøen påvirket av?
  • Hvordan påvirker fisken de abiotiske og biotiske forholdene i innsjøen?
  • Finn eksempler på konkurranse i innsjøen. Hvordan kan konkurranse påvirke størrelsesfordelingen i fiskepopulasjonene?
  • Presenter resultatene oversiktlig i tabellform eller som grafer, eller en kombinasjon av disse:

    • maskevidde

    • lengde og vekt på fisken

    • k-faktor

    • art

    • antall fisker i ulike størrelsesklasser

  • Hva ble fiskenes gjennomsnittlige k-faktor?

  • Kan k-faktoren si noen om hvilken type innsjø fisken er fanget i?

  • Fikk dere flere ulike fiskearter? Kan dette si noe om hvilken type innsjø dere fisket i?

  • Lag en oppsummering av tilstanden til innsjøen.

  • Hvilke råd ville dere gitt med tanke på forvaltning av de ulike fiskebestandene i innsjøen?

  • Hvordan kan k-faktoren bli høyere?


Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Kjell Åke Augestad og Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 22.02.2021

Læringsressurser

Feltarbeid i ferskvann