Hopp til innhold
Øvelse

Hvordan forstå konflikter?

I hverdagen forbinder vi ofte konflikter med sterk uenighet. Når du jobber med barn og unge, er det viktig at du prøver å forstå hva som kan være årsaken til en konflikt, og hvordan konflikter kan uttrykkes. Når du finner ut av det, er det lettere å vite hvordan du skal håndtere konflikten.

Praktisk øvelse

Denne praktiske øvelsen kan dere enten gjøre sammen i klassen, i mindre grupper eller alene.

Dere trenger et stort ark (gjerne A3) og penn.

  1. Tegn et stort tre med stamme, greiner og røtter midt på arket. Skriv "konflikt" i stammen på treet.

  2. Still dere følgende spørsmål:

    1. Hvordan ser en konflikt ut? Beskriv hvordan konfliktene kommer til uttrykk. Noter alt dere kommer på. Eksempler kan være slag, skriking og så videre.

      Husk at mobbing ikke er en konflikt, men et overgrep, og må håndteres på en annen måte enn en konflikt.

    2. Tegn blader på treet, og skriv inn de ulike måtene konflikter kommer til uttrykk på som dere fant i oppgave 2a. Skriv det inn i hvert sitt blad. Til slutt vil treet ha blader med mange forskjellige ord.

  3. Vi vet at bladene får næring fra røttene. I røttene skriver dere ned hva dere tror kan føre til konflikt. Eksempler kan være ulike interesser, meninger, verdier, fordommer, hvem som bestemmer (makt), ulike følelser som misunnelse, sjalusi, sårhet, stolthet og urettferdighet.

  4. Om høsten faller bladene av treet og brytes ned. På bakken starter forråtnelsen og gir næring til røttene. I bildet vårt forsterker disse årsakene til konfliktuttrykket.

    • Tegn inn piler mellom bladene og røttene for å se sammenhengen mellom årsak (røttene) og konfliktuttrykket (bladene). For eksempel kan sjalusi (rot) føre til krangel (blad), en krangel kan føre til en opplevelse av sårhet (rot) som igjen kan føre til kjefting (blad), som kan føre til fordommer (rot) og så videre. Slik kan pilene gå fram og tilbake mellom røttene og bladene for å illustrer forbindelsen mellom årsak og virkning.

    • Hvorfor er det nødvendig at vi forstår sammenhengen mellom konfliktuttrykk og konfliktårsak?

Refleksjonsspørsmål

  1. Hva tror dere er hensikten med å skille mellom uttrykkene for konflikter og årsakene til konflikter?

  2. Hvilke typiske konfliktsituasjoner oppstår i barnehager og skoler/SFO?

    1. Hvordan blir de som oftest løst?

    2. Er det andre måter å løse disse konfliktene på?

  3. Hvilke konflikter er vanligst hos ungdommer?

    1. Hvordan oppstår de, og hvordan blir de løst?

    2. Hvordan kan slike konflikter forebygges?

  4. Dersom vi tenker at årsaken til konflikten er ulikt verdisyn (rot), og at det kommer til uttrykk ved at barna skriker (blad) til hverandre: Hvordan skal du da som voksen håndtere konflikten og hjelpe barn og unge til å løse konflikten?