Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Lag reklame i nyhetsformat

I denne praktiske oppgaven skal du låne sjangertrekk og virkemidler fra nyhetsjournalistikken og lage reklame for et produkt.

Medieuttrykk kan deles inn i ulike kategorier etter hvilken funksjon og formål stoffet har.

Men noen ganger flyter sjangrene litt over i hverandre. Reklame kan for eksempel bli formidlet på en fakta- og nyhetsbasert måte, det vil si at den låner sjangertrekk og virkemidler fra journalistikken. Dette skal vi se nærmere på i denne oppgaven.

Arbeidsoppdrag: Lag reklame med sjangertrekk og virkemidler fra nyhetsjournalistikken

Lag en salgsreklame for et selvvalgt produkt. I reklamen skal du benytte deg av sjangertrekk og virkemidler som vanligvis brukes i nyhetsjournalistikk.

Reklamen skal altså framstå saklig og fakta- og opplysningsorientert. Hensikten er å skape tillit og kjennskap til salgsproduktet. Reklamen skal informere om ulike produktegenskaper og motivere til kjøp.

Tips til framgangsmåte:

  • Repeter hva som kjennetegner journalistikk og markedskommunikasjon.

  • Bestem deg for hvilket produkt du vil lage reklame for.

  • Identifiser og definer målgruppene du vil treffe med reklamen.

  • Formuler målet og hensikten med reklamen.

  • Bygg opp reklameteksten med elementer du kjenner fra nyhetsjournalistikken, som tittel, ingress, brødtekst, bilde og bildetekst. Skap sammenheng mellom de ulike elementene.

  • Bruk skrivemodellen den omvendte pyramiden.

  • Du skal anvende etiske normer for markedskommunikasjon og gjeldende lovverk i produksjonen.

Oppsummering

  1. Presenter reklamen for en medelev

    1. Hva er budskapet i reklamen?

    2. Hvem er avsenderen?

    3. Hvilke virkemidler og sjangertrekk har du benyttet i reklamen?

    4. Framstår reklamen som fakta- og opplysningsorientert? På hvilken måte?

    5. På hvilken måte skaper reklamen tillit og kjennskap til salgsproduktet?

    6. Hvordan motiverer reklamen til kjøp

    7. Hvordan har du benyttet etikk og lovverk i produksjonen?

  2. Diskuter spørsmål

    1. Hva er de viktigste forskjellene på journalistikk og markedskommunikasjon

    2. Hvorfor er det viktig å kunne gjenkjenne virkemidler og sjangertrekk i ulike medieuttrykk?

    3. Hvorfor er det viktig å kunne gjenkjenne avsendere av ulike mediebudskaper og kritisk vurdere hva som er kommunikasjonens hensikt?