Lag reklame i nyhetsformat
Medieuttrykk kan deles inn i ulike kategorier etter hvilken funksjon og formål stoffet har.
Men noen ganger flyter sjangrene litt over i hverandre. Reklame kan for eksempel bli formidlet på en fakta- og nyhetsbasert måte, det vil si at den låner sjangertrekk og virkemidler fra journalistikken. Dette skal vi se nærmere på i denne oppgaven.
Lag en salgsreklame for et selvvalgt produkt. I reklamen skal du benytte deg av sjangertrekk og virkemidler som vanligvis brukes i nyhetsjournalistikk.
Reklamen skal altså framstå saklig og fakta- og opplysningsorientert. Hensikten er å skape tillit og kjennskap til salgsproduktet. Reklamen skal informere om ulike produktegenskaper og motivere til kjøp.
Tips til framgangsmåte:
Repeter hva som kjennetegner journalistikk og markedskommunikasjon.
Bestem deg for hvilket produkt du vil lage reklame for.
Identifiser og definer målgruppene du vil treffe med reklamen.
Formuler målet og hensikten med reklamen.
Bygg opp reklameteksten med elementer du kjenner fra nyhetsjournalistikken, som tittel, ingress, brødtekst, bilde og bildetekst. Skap sammenheng mellom de ulike elementene.
Du skal anvende etiske normer for markedskommunikasjon og gjeldende lovverk i produksjonen.
Bakgrunnsstoff
Artikkel: Mediesjangre og medieteksters funksjon
Emne: Produksjon av journalistikk
Emne: Produksjon av markedskommunikasjon
Presenter reklamen for en medelev
Hva er budskapet i reklamen?
Hvem er avsenderen?
Hvilke virkemidler og sjangertrekk har du benyttet i reklamen?
Framstår reklamen som fakta- og opplysningsorientert? På hvilken måte?
På hvilken måte skaper reklamen tillit og kjennskap til salgsproduktet?
Hvordan motiverer reklamen til kjøp
Hvordan har du benyttet etikk og lovverk i produksjonen?
Diskuter spørsmål
Hva er de viktigste forskjellene på journalistikk og markedskommunikasjon
Hvorfor er det viktig å kunne gjenkjenne virkemidler og sjangertrekk i ulike medieuttrykk?
Hvorfor er det viktig å kunne gjenkjenne avsendere av ulike mediebudskaper og kritisk vurdere hva som er kommunikasjonens hensikt?