Du er nå inne i en læringssti:
Vurder og analyser nyhetsformidling om klimaet
"Kode rød": Gjør en tekstanalyse
1. Les saken fra vg.no
"Hva er det egentlig som er i ferd med å skje med kloden vår?"
Nettsak, VG: Kode rød
2. Svar på spørsmål i grupper
A) Vurder kommunikasjonen
Forklar kommunikasjonsprosessen i VG-saken. Bruk Lasswells huskeregel for kommunikasjonsanalyse: "Hvem sier hva, til hvem, gjennom hvilken kanal og med hvilken virkning?"
Bruk prosessmodellen for å beskrive kommunikasjonsprosessen mer inngående, med innkoding, avkoding og problemer som kan oppstå med støy.
Hvilke virkemidler og uttrykksmåter blir benyttet for å formidle budskapet i saken?
Hvilke virkemidler blir brukt for å spille på følelsene til mottakerne?
Tror dere VG når fram til målgruppa si med denne saken? Begrunn svaret.
B) Reflekter rundt meningen til medieteksten
Hvordan vil dere vurdere samspillet mellom budskap, avsender, mottaker og den kulturen eller samfunnet som kommunikasjonsprosessen er en del av?
Bruk gjerne en interaksjonsmodell som hjelpemiddel når dere skal beskrive og forstå meningen med medieteksten.
C) Vurder hensikt og funksjon
Hva er hensikten med medieteksten?
Hvilken funksjon har journalistiske saker som tar opp klimaspørsmål?
D) Vurder konteksten
I hvilken kontekst er medieteksten skapt? Vurder sammenhengen mellom tekst og kontekst.
Ekstraoppgave
Finn eksempler på andre saker i norske og internasjonale medier som tar opp klimaspørsmål. Vær kildekritisk og vurder hva som er kommunikasjonens hensikt.
Relatert innhold
Lær om lineære kommunikasjonsmodeller og interaksjonsmodeller.