Sikker jobb-analyse – SJA
Sikker jobb-analyse (SJA) brukes når det finnes risikoelementer som må belyses før et arbeidsoppdrag kan starte. Det er utarbeidet felles retningslinjer for SJA som forklarer når og hvordan en SJA skal brukes:
Norsk olje og gass: 090 – Norsk olje og gass
. Anbefalte retningslinjer for
felles modell for sikker jobb analyse
(SJA)
Sikker jobb-analyse gjennomføres i et møte. Der skal områdeansvarlig, skiftleder og utførende personell delta. Noen ganger deltar også en representant fra HMS-ledelsen om bord.
Jobben deles opp og vurderes for risikoelementer. Når vi identifiserer ting som kan gå galt, kalles det en risiko. Risiko skal reduseres ved hjelp av tiltak. Vanlige tiltak for å redusere risiko er sperringer, sikring, vakthold, stenging av system, stopp i andre aktiviteter i nærheten og så videre. Det er slike tiltak som skal komme fram i analysen av arbeidet.
Filer
- SJA skjema(PDF)
Tiltakene skal føres inn i SJA-skjemaet, og deltakerne skal signere på SJA-en. Tiltakene skal settes inn før arbeidet kan starte. Under utførelse av jobben skal hver enkelt arbeider likevel være oppmerksom og vurdere sin egen og andres sikkerhet.
I SJA-prosessen utføres en risikoanalyse. Vi vurderer hva som kan skje underveis i arbeidet, hvor stor konsekvens det kan få, og hvor stor sannsynlighet det er for at det kommer til å inntreffe. Mange bedrifter bruker en risikomatrise som hjelp til analysen.
En risikoanalyse blir bare god når alle deltar med sin forståelse og tanker om arbeidet som skal utføres. Det er din kompetanse i faget som avgjør om jobben er godt nok analysert, om tiltakene er gode nok, og om risikoreduksjonen er god nok.
Arbeidstilsynet: Risikovurdering
SJA-skjemaet krever at du tenker på jobben slik den skal utføres (plan), og alle skal prøve å finne mulige farer.
Hva kan gå galt?
Hva kan vi gjøre for å forhindre dette?
Hva kan vi gjøre for å redusere konsekvensene dersom det skjer?