Badesalt og skrubb UB
Ungdomsbedriften Badesalt og skrubb UB har følgende forretningsidé:
"Badesalt og skrubb UB skal selge produkter til kvinner og menn som er opptatt av helse og velvære. Produktene er produsert lokalt og bærekraftig med miljøvennlige ingredienser."
Ungdomsbedriften skal selv blande sammen badesalt av havsalt og lavendel og selge det i små glassflasker. De har funnet lokale leverandører, en som utvinner salt fra havvann og en annen som dyrker økologisk lavendel.
De har også fått en avtale med et lokalt hotell som er villig til å tilby produktet til kundene sine. Så nå gjenstår det bare å finne ut: Hva bør prisen være?
Badesalt og skrubb UB har følgende kostnader i forbindelse med produktet sitt:
10 glassflasker fra leverandøren koster kr 199 inkludert mva.
Havsalt koster kr 49 inkludert mva. per liter, og det blir brukt 40 ml per flaske.
Lavendel koster kr 499 inkludert mva. per liter, og det blir brukt 10 ml per flaske.
Bedriften beregner indirekte kostnader (markedsføring og andre driftskostnader) til å være 80 prosent.
De vil også legge til 20 prosent fortjeneste.
Beregn inntakskosten for én flaske badesalt.
Beregn hva salgsprisen skal være. Husk at ungdomsbedrifter ikke skal legge til merverdiavgift.
Beregn avansen i kroner og prosent.
Hvilken psykologisk justert pris vil du anbefale? Hva blir eventuelt justert fortjeneste per flaske?
Bedriften ønsker å gi 10 prosent kvantumsrabatt dersom hotellet kjøper 10 flasker om gangen. Hva blir prisen og fortjenesten per flaske da?
Relatert innhold
En produksjonsbedrift selger egenproduserte varer. Den prisen bedriften oppnår for varen, må være høyere enn hva det kostet å produsere varen.