Hopp til innhold

Fagstoff

Vekst gjennom samarbeid

Hvorfor er aktørene i reiselivsnæringen avhengige av å samarbeide? Et godt strategisk samarbeid styrker både enkeltaktører og reiselivsnæringen som helhet.
To bilder – ett av en smilende, dresskledd mann i spisesalen på et hotell, og ett av en reklameplakat med overskriften «Nå serverer vi økologisk frokost» og bilde av en ku som ligger i en hotellseng. Fotografier.
Åpne bilde i et nytt vindu

Samarbeid

Reiselivsnæringen har lenge brukt samarbeid som et strategisk virkemiddel. Gjennom samarbeid styrker Norge og norske destinasjoner konkurranseevnen sin. Norge som destinasjon konkurrerer med resten av verden om bli et foretrukket reisemål.

Ved å samarbeide oppnår reiselivsaktørene stordriftsfordeler, for eksempel i forbindelse med innkjøp, markedsføring og opplæring og når de trenger juridisk hjelp. I de fleste samarbeidsorganisasjonene er det vanlig at medlemmene betaler en kontingent, og på den måten blir de med i et felles spleiselag til felles nytte.

Også innenlands er det konkurranse om å vinne turister. Reiselivsnæringen på de enkelte destinasjonene samarbeider derfor også for å styrke sitt tilbud og sin posisjon i det norske markedet. Samarbeidet foregår både mellom aktører i samme bransje og på tvers av bransjer.

Bransjesamarbeid ser vi for eksempel når overnattingsbedrifter samarbeider gjennom kjeder, slik som De Historiske – hotel & spisesteder. Et annet eksempel er skisentre som selger heiskort som kan brukes på flere skianlegg.

Samarbeid på tvers av bransjer ser vi blant annet når et cruiseselskap samarbeider med et busselskap, et guidebyrå og et serveringssted.

Turistbuss på vei ned en svinget vei med en buldrende foss i bakgrunnen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Reiselivsnæringen er kompleks og består av alt fra store skidestinasjoner til små suvenirbutikker og gårdsutsalg. For at næringen skal kunne tilby et konkurransedyktig og helhetlig reiselivsprodukt, må alle de små og store aktørene samarbeide. Sammen skaper de et sterkere tilbud enn de ville klart alene eller som konkurrenter. I tillegg må reiselivsnæringen samarbeide med andre næringer, slik at både gjester og lokalbefolkning får tilfredsstilt sine ønsker og behov.

Nasjonalt samarbeid

Reiselivsaktørene samarbeider også med de store nasjonale reiselivsorganisasjonene:

  • NHO Reiseliv er Norges største næringsorganisasjon for reiselivsnæringen, med om lag 3400 reiselivsbedrifter som medlemmer.
  • Innovasjon Norge Reiseliv har ansvaret for å profilere Norge som reisemål og utvikler markedskampanjer.
  • Virke Reise er en næringsorganisasjon som representerer tradisjonelle reiselivsbedrifter, reisebyråer og museer.
  • Norsk Økoturisme organiserer reiselivsbedrifter som er sertifisert som økoturismebedrifter, og sertifisereringen driftes av Hanen.
  • Hanen er en bransje- og markedsorganisasjon som representerer om lag 500 bedrifter innenfor bygdeturisme, gårdsmat og innlandsfiske.
  • Norsk Reiseliv, tidligere Forum for Reiseliv, er en uavhengig bransjeforening for reiselivet i Norge. Foreningen ble opprettet i 2004. Den har som formål å styrke reiselivsindustriens innflytelse og posisjon som en ledende industri og å skape grunnlaget for at Norge som destinasjon tar en større del av den internasjonale veksten i reiselivet.

Alle disse organisasjonene driver et medlemsbasert samarbeid der aktørene betaler en kontingent for å bli med i fellesskapet.

Nasjonale samarbeidsorganisasjoner i reiselivet

Du kan lese mer om de nasjonale samarbeidsorganisasjonene på hjemmesidene deres:

NHO Reiseliv

Innovasjon Norge Reiseliv

Virke Reiseliv

Norsk Økoturisme

Hanen

Norsk Reiseliv

CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 29.10.2020

Læringsressurser

Samarbeid i reiselivsnæringen