Hopp til innhold
Fagartikkel

Nye trender i reiselivet

Turister i dag ønsker å komme tett på lokal kultur, folk og natur. Nye trender skaper nye markeder for reiselivet, både nasjonalt og internasjonalt.

Internasjonal utvikling

De aller fleste trendene i reiselivet bygger på internasjonal utvikling.

I de fleste tilfellene er trendene synlige over hele eller store deler av verden. I et stort globalt marked vil det være et bredt sett av utviklingstrekk og trender. I en global målestokk kan mange av disse representere store markedsmessige muligheter.

Verdens befolkning vokser, byer og tettsteder blir større, og nærheten til naturen blir redusert. Overbefolkning og masseturisme har ført til trender som øker etterspørselen etter naturbaserte opplevelser og aktive ferier. Norge er et attraktivt alternativ og blir av mange oppfattet som et land med frisk luft, god plass og flott natur.

Reisen er selve målet

Den nye trenden "slowcation" øker stadig i popularitet. Dette er et resultat av et hektisk hverdagsliv og stort fokus på klimautslipp fra fly. Reisen blir målet i seg selv, det haster ikke lenger å komme fram til reisemålet. Dette påvirker både togferier, bilferier, fotturer, sykkelturer og båtturer.

Togtrenden

Togferie er en gammel reisetrend som er på vei tilbake. Oppslag i aviser og sosiale medier har trolig bidratt til den nye trenden. Facebook-gruppa "Togferie" har godt over 35 000 medlemmer, og her blir det diskutert tips og turer. Interrail var en veldig populær reisemåte for ungdommer på 1980-tallet, og har nå fått en ny oppblomstring.

Heritage-trenden

Et annet eksempel på en av dagens trender er "heritage-trenden". Bakgrunnen for denne trenden er at stadig flere ønsker å finne tilbake til sine egne røtter. Store TV-produksjoner av typen Alt for Norge har bidratt til en sterk økning i interessen for slektsforskning. Dette skaper nye markeder for reiselivsbedrifter som kan tilby en opplevelse av å finne røttene sine.

Slike trender gir et lite land som Norge mulighet til å konsentrere produktene og markedsføringen mot de markedene som passer oss aller best.

Kultur- og naturopplevelser – historiefortellinger

Mange turister ønsker nå å oppleve det . De vil reise til steder de ikke har vært på før, gjerne dit ikke så mange andre har vært heller. Flere velger nå bort tradisjonell sightseeing, med ønske om å oppleve både stemning og steder slik det er i dag. De vil selv være en del av opplevelsen – og gjerne også lære noen nye ferdigheter i ferien.