Hopp til innhold

Fagstoff

Lær deg å se

Observasjon handler om å se. Her får du en enkel innføring i hvordan du kan trene deg på å se, og hvordan du systematiserer og analyserer informasjon som du samler inn gjennom systematisk observasjon.
Et skulpturhode plassert midt i en åker med hodekål. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Å observere det kjente

Til daglig blir vi bombardert med synsinntrykk, og hjernen vår har derfor lært seg å sile ut en del av denne informasjonen. Det gjør oss «hverdagsblinde» – vi ser først og fremst det som skiller seg ut fra det vi forventer, det som er fremmedartet. Derfor må vi øve på å observere dagligdagse hendelser og situasjoner vi selv regelmessig opptrer i.

Tenk deg at et romskip fra en fjern galakse lander på skoleplassen, og at en gruppe romvesener entrer skolebygget.

  • Hva ville de ha observert når de åpnet døra til klasserommet ditt?
  • Hvordan tror du de ville ha tolket det de så?

Diskuter dette med en medelev og noter det dere kommer fram til.

Et slikt utenfra-perspektiv kan det være nyttig å ta med seg når du skal jobbe med systematisk observasjon i omgivelser du er kjent med fra før.

Formuler en problemstilling som du vil ha svar på

Når du utforsker ved hjelp av observasjon, må du ha en klar formening om hva det er du vil søke informasjon om. Derfor må du starte med å lage en konkret, presis og spisset problemstilling. Det er en god øvelse å formulere det du ønsker å finne svar på i én, kort setning:

  • Er det flere menn enn kvinner som går på rødt lys?
  • Hva skjer dersom man blander eddik og bakepulver?
  • Tar Petter, 3 år, kontakt med de andre barna i barnehagen når de leker ute?

Registrer og systematiser det du ser

Du kan registrere det du observerer ved hjelp av notater eller videoopptak. Neste skritt er å systematisere den informasjonen du har samlet inn.

Sett at du ønsker å finne ut om det er flere menn enn kvinner som går på rødt lys. Du oppsøker en trafikkert og lysregulert fotgjengerovergang og noterer ned hvor mange menn og kvinner som krysser gata i løpet av en time, og hvor mange av disse som går på rødt lys. Etterpå kan du systematisere dataene i en slik tabell:

Observasjon

går på grønt

går på rødt

prosentvis på rødt

Menn

80

20

20 %

Kvinner

93

7

7 %

På bakgrunn av denne oversikten kan du si noe om hvor mange menn og kvinner som gikk på rødt lys akkurat denne dagen. Men husk at du må gjøre mange flere observasjoner for å kunne påstå at menn og kvinner på hjemstedet ditt generelt oppfører seg forskjellig i trafikken.

Analyser og tolk for å forstå det du ser

Når du har registrert og systematisert det du har observert, blir neste spørsmål: Hva betyr det du har observert? Å analysere betyr å gå gjennom den innsamlede informasjonen og diskutere hvilke svar datamaterialet kan gi.

Tolking handler om å forsøke å forstå hvilken betydning det du har sett har for de spørsmålene du ønsket svar på, og se dette i sammenheng med den kunnskapen som fra før finnes om de fenomenene du har utforsket. Når du tolker det du har sett og registrert, må du derfor støtte deg til teoretiske perspektiver som kan gi observasjonene dine mening. Du kan for eksempel prøve å finne ut av

  • hvorfor folk opptrer som de gjør i trafikken
  • hvorfor noen barn er mer kontaktsøkende enn andre
  • hvorfor en bestemt kjemisk reaksjon oppstår

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 31.03.2020

Læringsressurser

Observasjon og feltarbeid