Tips til novelleanalyse av "Det ødelagte gjerdet"
Denne ressursen skal være til hjelp for deg som syns det er vanskelig å skrive lengre tekster. Skjønner du ikke helt hva du skal se etter når du skal analysere tekster? Spørsmålene under kan forhåpentligvis hjelpe deg på vei.
I tillegg vil du finne hjelpesetninger som du kan bruke i teksten din. Disse er fine for deg som sliter med skrivesperre eller å starte setninger på en god måte.
Når du formulerer motivet, skal du ikke tolke novella. Du skal bare gjenfortelle det som skjer i novella. Noen tips:
- Se for deg novella som en film. Formuler kort (50–100 ord) hva som skjer.
- Introduser de to para i novella. De er alle fire hovedpersoner.
- Bruk fagbegrepet "parallellhandling" om oppbygginga av novella. For her er det jo to historier som skjer samtidig.
Ei presis formulering av det du mener er temaet, må du selvfølgelig få til selv, men her er noen tips til hva som kan være viktig å se etter:
- Hvorfor tror du forfatteren har valgt å bygge opp novella av to parallellhandlinger, der synsvinkelen skifter mellom et gammelt og et ungt par?
- De to para har ulike syn på hva som bør gjøres med gjerdet. Finn sitater i novella som viser dette. Hva kan det bety?
- Hvordan er stemninga og tonen mellom den gamle mannen og den gamle kvinnen? Hvordan snakker de til hverandre? Sammenlign med noen replikker mellom det unge paret.
- Hva sier den unge jenta om hvordan det må være å bli gammel? Og hva sier den gamle mannen om å være ung?
Når du skal skrive novelleanalyser, er det viktig at du skriver om det viktigste virkemiddelet først. Og i "Det ødelagte gjerdet" er trekk ved komposisjon spesielt viktig å skrive om. Forfatteren har tatt noen valg som gjør at komposisjonen skiller seg noe ut. Det er viktig å både beskrive disse trekka og reflektere over hvorfor han velger å skrive slik.
- Parallellhandlingene er en viktig del av komposisjonen. Kanskje kan du bruke fagbegrepet kontrast om stemninga i parallellhandlingene? Hva er det som står i kontrast til hverandre? Et tips: Legg merke til hvordan kvinnene reagerer når mennene tar dem på låret.
- Et viktig virkemiddel er hvordan handlinga nesten umerkelig glir – i ei og samme setning – fra det unge til det gamle paret. Finn en passasje der dette skjer. Hvilken funksjon har dette?
- Har novella et tydelig høyde- eller vendepunkt? Hvor er i så fall det?
Hvilket navn vil du sette på forteller og synsvinkel? Her bør du legge merke til:
- Hvilke pronomen blir brukt? Han/hun eller jeg?
- Kommer vi inn i tankene til noen av personene?
- Ligger synsvinkelen hos en eller flere av personene i novella?
- Gjentagelser: Legg merke til koppene med de oransje blomstene, det ødelagte gjerdet og sola.
- Symbolikk: Sola gjentas ikke bare, den kan også være et symbol. Hvordan da? Les for eksempel avslutninga av novella. Her er sola "rød". Når blir den det? Og hva kan det bety?
- Symbolikk: Det ødelagte gjerdet – hva kan det bety? Finn sitater som handler om dette og reflekter rundt hvordan de to para snakker om gjerdet.
Du skal alltid vie tittelen og avslutninga av ei novelle spesiell oppmerksomhet når du skriver novelleanalyser. Kanskje har du allerede skrevet om "det ødelagte gjerdet" og "den røde sola", men bruk likevel noen setninger til å reflektere over hvordan avslutninga og tittelen er viktig for temaet.
Relatert innhold
"Det ødelagte gjerdet" av Breiteig. Ei mystisk novelle om to par i ulike faser av livet. Målet er å tolke novella i et klassefellesskap der alle bidrar.