Undersøk valgfriheten i norsk skriftspråk
- Når du skriver bokmål, skriver du solen eller sola, selv eller sjøl, sent eller seint? Begrunn valga dine.
- Foretrekker du sitje eller sitte, difor eller derfor, de eller dokker på nynorsk? Begrunn valget ditt.
I klassen/gruppa: Hvor mange velger de ulike formene i punkt b?
- Hva kan klassens valg si om ungdommers holdning til språk og valgfrihet?
- Velger dere skrivemåter i tråd med uttalen der dere bor eller ikke? Hvorfor/hvorfor ikke?
Alle disse orda er norske og betyr det samme:
åssen, koss, kossen, kordan, korleis, korles, hvordan, kås, kåssen, kålles, korsn- Finn ut hvor mange av orda som er tillatt i bokmål eller nynorsk.
- Syns du flere former skulle vært tillatt? Færre former? Eller er det akkurat passe? Grunngi meninga di.
- Det sammensatte ordet “vannstandsenkning” har 16 tillatte skrivemåter i bestemt form entall i bokmål. Hvor mange klarer du?
Tips: Bruk Bokmålsordboka. Søk både "vannstand" og "senkning" og ta høyde for både valgfri skrivemåte og valgfri bøying.
Hvilke ideer ligger bak de ulike språkreformene i Norge?
Del 1
Vi kan dele argumentene inn i noen hovedkategorier:
- det demokratiske motivet
- det sosiale og pedagogiske motivet
- det nasjonale motivet
Undersøk hva som ligger i hvert av disse punkta og skriv en kort tekst som forklarer dem.
Del 2
De politiske partiene hadde og har ulike syn på hvordan vi skal styre språket i Norge.
- Undersøk hvordan partiene Høyre, Venstre og Arbeiderpartiet stilte seg i språkdebattene på 1800- og 1900-tallet.
- Undersøk hva slags språkpolitikk de samme partiene har i dag ved å se på partiprogrammene og nettsidene deres. Står de for det samme som på 1800- og 1900-tallet, eller har ting forandra seg?
- Hvilke av de tre motivene i Del 1 finner dere igjen hos de tre partiene?
Del 3
Tenk deg at du får ansvaret for å utforme norsk språkpolitikk:
- Hvilket motiv syns du er viktigst? Hvorfor?
- Hva ville du endra på? Hvorfor?
- Hvilke konsekvenser tror du dine avgjørelser ville få for språksituasjonen i Norge i framtida?
Diskuter påstanden i grupper/i klassen:
Vi bør innføre samnorsk for å styrke det norske språket
Skriv ned argumentene for og imot og bruk punkta til å skrive en kort drøftende tekst som problematiserer påstanden.
Relatert innhold
Norsk er blant skriftspråka i verden med størst valgfrihet i rettskrivinga. Hvordan ble det sånn? Det starta allerede på 1800-tallet.