Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Dult skolen mer klimavennlig

I denne oppgaven skal dere lage en klimadult på skolen, og på den måten bidra til å gjøre skolen mer klimavennlig.
Fire jenter snakker sammen rundt et bord i et klasserom. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Klimadult

Dere skal jobbe i grupper på to–fem elever. Hver gruppe skal lage en klimadult, hvor målet er at dulten skal bidra til at skolen blir mer klimavennlig. Det er lurt å ta utgangspunkt i et område dere tenker kan forbedres enkelt, eller et område hvor det er stort forbedringspotensial.

Det kan også være fint å ta utgangspunkt i et av områdene i forbruket vårt som skaper store klimagassutslipp. Det finner dere mer om i artikkelen om mitt og ditt klimagassutslipp.

Under følger en framgangsmåte dere kan bruke når dere lager klimadulten deres. De fire første punktene er lånt fra Hohle og Nilsen (2020).

  1. Identifikasjon: Hva er problemet vi ønsker å gjøre noe med?

  2. Diagnose: Hvilken atferd er det som fører til problemet? Når tas valget som leder til problemet?

  3. Løsning: Hvilke dulter kan påvirke atferden vi mener leder til problemet?

  4. Utforsking: Hvordan kan vi teste om dulten påvirker atferden?

  5. Ekstraspørsmål: Hvordan kan vi lage en artig og annerledes dult, som fører til ønsket atferdsendring?

Lag en klimadult, eller lag en tenkt klimadult

Sammen med læreren må dere avgjøre hvilket av disse to alternativene dere skal gjennomføre:

  1. Lag en ordentlig dult, og gjennomfør den, og lag en undersøkelse der dere forsøker å avdekke om dulten fører til atferdsendring eller ikke.

  2. Lag en dult, men ikke gjennomfør den. Dere kan for eksempel presentere dulten for noen i skolens ledelse, og så kan de bestemme om de eventuelt vil gjennomføre dulten senere.

Hva må være med i presentasjonen?

Læreren må avgjøre om presentasjonen skal være muntlig, eller om dere skal lage en digital presentasjon. Uansett hva dere velger, bør følgende komme fram i presentasjonen:

  • Hvordan skal dulten se ut i omgivelsene? Hvis dere lager en tenkt dult, kan det være fint å ta et bilde der dulten kunne ha vært, og tegne på hvordan dulten ville ha sett ut.

  • Forklar hvilken type dult dette er.

  • Forklar hvorfor denne dulten kan bidra til å gjøre skolen mer klimavennlig. Her bør dere finne mer bakgrunnsinformasjon om utslippene dere forsøker å gjøre noe med, og si noe om hvorfor og hvordan deres dult gjør noe med dette problemet.

Kilde

Hohle, S.M. & Nilsen, M. (2020). Webinar: Nudging og kommunikasjon i klimaarbeidet. Miljødirektoratet. Hentet fra: https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/arrangementer/2020/juni-2020/nudging-og-kommunikasjon-i-klimaarbeidet/

CC BY-SASkrevet av Hans Græsli.
Sist faglig oppdatert 06.01.2022

Læringsressurser

Aktiviteter og påvirkning på miljøet