Hvilke uttrykksformer passer best til formålet?
Denne oppgaven passer best å gjøre etter du har gått gjennom fagartikkelen Tekst, sammenheng og formål (ndla.no), og fagartiklene om muntlige (ndla.no), skriftlige (ndla.no) og sammensatte tekster (ndla.no). Der lærer du mer om hvilke funksjoner de ulike modalitetene eller uttrykksformene kan ha.
I lista under ser du ulike kommunikasjonsoppdrag. Diskuter for hvert punkt:
Hva mener dere er den beste måten å løse oppdraget på?
Blir budskapet best formidlet muntlig, skriftlig eller som en sammensatt tekst?
Hvilke ulike modaliteter og uttrykksformer egner seg best til oppdraget?
Diskuter løsninger på disse kommunikasjonsoppdragene
lage en instruks om hvordan man vasker hendene for å unngå smitte
fortelle en ansatt at hen har fått forfremmelsen hen har ønsket seg
inspirere medlemmene i en naturvernorganisasjon til å fortsette å engasjere seg i organisasjonen
informere foreldrene til en 10.-klasse om en klassetur, med info om hva som skal skje i løpet av turen, og hva elevene trenger å ta med seg
Presenter hvordan dere ville løst de ulike oppdragene, for de andre i klassen, og diskuter styrker og svakheter ved de ulike løsningsforslagene når alle gruppene har presentert sine løsninger.