Deutsch unplugged 7
Denne øvinga passer etter at en har jobba med "Was hast du am Wochenende gemacht?" 1 og 2. Elevene skal jobbe i par, og de trenger hvert sitt oppgaveark. Oppgavearka kan du laste ned her, enten i Word-format eller i PDF-format:
Filer
- Dialogaufgabe Person A(DOCX)
- Dialogaufgabe Person B(DOCX)
Øvinga fokuserer på repetisjon av presens perfektum-former. En kan gjerne starte med en rask felles repetisjon av perfektum partisipp-formene som elevene trenger for å løse øvinga, men det er strengt tatt ikke nødvendig siden elev A sitter med fasiten for elev B, og omvendt.
Framgangsmåte
- Elevene går sammen to og to.
- Den ene får ark A, den andre får ark B.
- A begynner med å stille spørsmål, B svarer.
- A ser Bs fasit og kontrollerer svaret.
- Dersom B sier feil, leser A riktig løsning høyt.
- B gjentar før han/hun går videre til neste setning.
- Elevene skal øve til teksten høres ut som en naturlig samtale på tysk.
- Deretter overtar A rolla til B, og omvendt.
Denne aktiviteten passer bra etter at en har gjennomgått "Ruf mich an!"
- Elevene går rundt i klasserommet eller to like store motgående ringer.
- Når læreren signaliserer at de skal stoppe, henvender de seg til den personen som står nærmest eller rett overfor.
- Elevene spør om hverandre om mobilnummeret og svarer med ensifra eller tosifra tall.
- Ved nytt signal går alle videre, og slik fortsetter en til elevene har bytta partner noen ganger.
Det er ikke så lett å huske i starten at det bøyde verbet skal stå til slutt i leddsetninger. Her er ei øving som egner seg godt etter emnet "Freunde".
- Elevene går rundt i klasserommet eller to like store motgående ringer. Når læreren signaliserer at de skal stoppe, henvender de seg til den personen som står nærmest eller rett overfor.
- Elev A og B forteller hverandre hvorfor de setter pris på hverandre. Hver av dem sier én setning og nevner minst én positiv egenskap.
- Så signaliserer læreren at elevene skal fortsette å gå. Leken holder fram til elevene har bytta partner noen ganger.
- I starten bør læreren ha ei liste over adjektiv synlig på tavla / lerretet, slik at alle elevene har noe å si. (Det kan for eksempel være H5P-en nedenfor.)
- Etter en stund skal elevene snakke uten stikkord.
Yoga passser for alle og er godt for både kropp og sjel. Skolehverdagen kan være stressende, og det er ikke alltid lett å konsentrere seg. Derfor: Lær noen enkle yogaøvelser og gi rom for litt avspenning i timen. Det gir økt konsentrasjon, indre ro og ny energi. Her viser Ulrik og elevene hans øvelsene.
Yoga im Alleingang
Her er to videoer dere kan bruke til å øve selv, først på norsk, så på tysk.
Ta vekk litt og litt tekst - til slutt snakker elevene helt fritt!
- Lærer viser fram et samtaleskjema på skjermen, med spørsmål og svar som passer i ulike enkle hverdagssituasjoner.
- Samtaleskjemaet har tre kolonner: I første kolonne står emnene elevene skal samtale om, i andre kolonne står spørsmåla de skal stille hverandre og i tredje kolonne står hjelpesetninger som de tar utgangspunkt i når de svarer hverandre.
- Elevene stiller seg opp i rekker overfor hverandre, og slik at alle kan se samtaleskjemaet på skjermen. (I store klasser må en vurdere å fordele elevene på fire rekker.)
- Elevene som står rett overfor hverandre, snakker sammen i par. Når de fleste har kommet gjennom emnene, signaliserer læreren at det er tid for å bytte samtalepartner. Elevene i den ene rekka flytter seg et skritt til høyre og gjør øvelsen med en annen partner.
- Etter to-tre runder fjerner læreren hjelpesetningene, slik at elevene bare ser emneord og spørsmål. Etter to nye runder fjernes også spørsmåla, slik at elevene bare ser emneorda.
- Alle elevene har et ansvar for å holde samtalen i gang. Stopper noen opp, skal partneren hjelpe til slik at samtalen kommer i gang igjen. Går et par tom for idéer, småprater de videre på tysk om det som faller dem inn.
To forslag til samtaleskjemaer (klar til bruk)
Disse skjemaene ligger også som muntlige øvinger i kapitlet. Da er det bare å sette i gang!