Er det rasistisk?
Jobb i grupper og diskuter om utsagnene og situasjonene er rasistiske eller ikke. Dra kortene til den boksen dere mener er riktig. Husk at det trenger ikke være rasistisk selv om det er slemt, ubetenksomt eller kan oppleves som sårende.
Evaluer deres egen definisjon
Sammenlikn kortene dere har sortert med definisjonen dere har laget. Fungerer definisjonen til å skille mellom det dere mener er rasistisk og det dere mener ikke er rasistisk? Hvis ikke – bør dere endre definisjonen, eller bør dere flytte kortet?
Del definisjonen med klassen
Bli enige om dere skal justere definisjonen eller beholde den dere hadde.
En på hver gruppe går på tavla og skriver gruppas definisjon.
Se på definisjonene i fellesskap.
- Er det noen ord som går igjen? Er dette selve essensen av hva rasisme er?
- Er noen av definisjonene for vide?
- Er noen for snevre?
- Hva ser ut til å være de største problemene knyttet til det å definere rasisme?
Tips
Når dere skal dele definisjonene, kan dere også bruke samtavla.
Denne oppgaven er basert på undervisningsopplegget "Hverdagsrasisme" på Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme.