Hopp til innhold
Film og filmklipp

"La mæ få klar det sjøl!"

Veien til god helse går ofte gjennom bevisste holdninger og handlinger. I arbeid med barn er det å la barna få "klar det sjøl" et viktig pedagogisk prinsipp både for å fremme barns mestringsfølelse og for å ivareta de voksnes helse.

Klare seg selv

Å la barn få gjøre selv og oppleve mestring i ulike hverdagssituasjoner kan bidra til økt selvtillit og positivt selvbilde hos barnet. Når de voksne legger til rette for at barna får lov til å prøve å gjøre noe selv, ved å veilede og støtte underveis, kan det bidra til mestringsfølelse og glede hos barnet.

I filmen under ser du eksempler på hva barnet kan klare selv, med voksne som gode veiledere.

Video: Trondheim kommune, Arbeidsmiljøenheten / CC BY-SA 4.0

Tekstsammendrag av filmen

Animasjonsfilmen starter med et lite barn som sover. Det våkner og blir matet, pusset tenner på og kledd på. Barnet blir kjørt til barnehagen, og der viser voksne hvordan det skal leke. Barnet får gradvis et surere og surere ansiktsuttrykk og utbryter til slutt "La mæ få klar det sjøl". Når barnet begynner å fortelle og gi råd, kommer det opp en plakat med teksten: Ergonomi og pedagogikk.

Barnet presenterer deretter ei huskeliste med tre spørsmål. 1. Hva kan barnet klare selv? 2. I hvilke situasjoner tilrettelegger du for barnets selvstendighet og mestring? 3. I hvilke situasjoner hjelper du barnet unødvendig?

En tekstplakat med det første spørsmålet kommer så opp. Hva kan barnet klare selv? Eksempelet i filmen er en travelt opptatt barnehageansatt som hiver barn rundt seg for å rekke å kle på alle barna hen har ansvar for.

En tekstplakat med det andre spørsmålet kommer opp. I hvilke situasjoner tilrettelegger du for barnets selvstendighet og mestring? Eksempelet i filmen er et barn som forsøker å helle melk fra en kartong i en kopp. Kartongen og koppen velter, og det flyter melk utover. En voksen kommer til for å tørke opp. Rådet om tilrettelegging illustreres ved at en voksen heller melk fra kartongen over i ei liten mugge. Barnet får mugga og får helle melka ned i koppen sin. Det går bra. Barnet gir deretter mugga videre til et annet barn som gjør det samme.

En tekstplakat med det andre spørsmålet kommer opp. I hvilke situasjoner hjelper du barnet unødvendig? Eksempelet i filmen viser ei klokke som ringer til lunsj. Den barnehageansatte dekker på bordet, smører på brødskiva og mater barnet. Rådet om tilrettelegging illustreres ved at barna selv ordner til lunsjen, med hjelp av den voksne.

Siste del av filmen viser eksempler på hjelpemidler som barna kan ha nytte av, og verneutstyr som den voksne bør benytte.

Eksemplene på hjelpemidler for barna er en skoknekt for å ta av seg sko, et skohorn for å få på seg sko, en tripp-trapp-stol uten bøyle og krakker, trinn og trapper som kan flyttes på.

Eksemplene på verneutstyr for den voksne er trapp til stellebord, hev-og-senk-stellebord, påkledningsbenk og krakker med hjul.

Filmen avsluttes med å forklare hvordan barna kan lære mer innenfor mange områder, hvis de får gjøre ting selv. Fire ulike tekstplakater med eksempler vises: 1. Tallforståelse, illustrert med at tallerken og kopper kan telles. 2. Benevning og språkutvikling, illustrert med barn som sier ordene "glidelås" og "bæsj". 3. Sosial kompetanse og turtaking, illustrert med to barn som begge ønsker samme kopp. 4. Bevegelsesglede, illustrert med et barn som jubler over å få gå ei lita trapp opp på stellebordet.

Omsorgen som ligger i å tilrettelegge illustreres av en barnehageansatt som gir barnet en god klem når det har kommet seg opp trappa til stellebordet.

Filmen avsluttes med en tekstplakat der det står Trondheim kommune, Arbeidsmiljøenheten, og en plakat der det står Produsert av Klipp og lim 2015.

Utfordringer til deg

  1. Hva betyr det å mestre for barnet?
  2. Hvordan kan du veilede barn i påkledning, under måltidet og i andre praktiske situasjoner slik at barnet klarer selv?
  3. Hvilke hjelpemidler og utstyr finnes for at barna kan klare mer selv, og for å unngå belastningsskader for de voksne i arbeidet med barn?