Definer målgrupper for ulike kanaler - Produksjon og historiefortelling (IM-IKM vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Øvelse

Definer målgrupper for ulike kanaler

Hvilke målgrupper retter ulike kanaler seg til?

Oppgave 1 Lag en kanalbeskrivelse

NRK beskriver kjennetegn ved sine største radiokanaler slik:

  • «NRK P1 – Nyheter, distriktssendinger, sport, underholdning og voksen popmusikk er hjørnesteiner i P1-tilbudet. NRK P1 er Norges suverent største radiokanal. P1 fører radioarven videre og mange av P1-programmene er radioklassikere som har vært på lufta i flere tiår. En vanlig dag har NRK P1 rundt to millioner lyttere og er et heldekkende radiotilbud for alle over 30 basert på nyheter, distriktssendinger, sport, service, underholdning og voksen pop-musikk.»
  • «NRK P2 er fordypningskanalen i NRKs radiounivers. Den nysgjerrige lytteren skal bli utfordret og få innsikt i spørsmål om kultur og samfunn. Musikken i P2 er hovedsakelig journalistisk motivert. Sjangrene klassisk, jazz og folkemusikk har P2 som en sentral formidlingsplattform. Nyhetstilbudet er bredt med Nyhetsmorgen på morgenkvisten og Dagsnytt Atten på tidlig kveld som P2s nyhetsfyrtårn.»
  • «NRK P3 er de unges radiokanal med fokus på ny musikk, humor og underholdning og ung virkelighet. Målgruppa er unge mennesker i Norge mellom 15 og 30 år. NRK P3 har en viktig rolle som formidler for ny norsk musikk. Gjennom livesendinger med «P3sessions» og «Urørt» bringer NRK P3 flere nye norske artister frem i lyset hvert år. NRK P3 skal også være der unge folk er på festivaler, skoler og andre arenaer der unge møtes.»

(Hentet fra radiokanaler på RiksTv, 4. mars 2020)

Lag en lignende kanalbeskrivelse av disse fjernsynskanalene:

  1. TV 2 – hovedkanalen
  2. TV 2 Sportskanalen
  3. NRK Super
  4. TVNorge
  5. MTV Norge

Oppgave 2 Finn opp din egen kanal

Gå gjerne sammen i grupper på tre elever. Tenk dere at dere skal opprette en podkast eller YouTube-kanal sammen med noen venner. Ta utgangspunkt i noe dere interesserer dere for.


  • Beskriv den målgruppa dere vil henvende dere til. Bruk det dere har lært om personas.
  • Beskriv hva som kjennetegner den kanalen dere vil bruke, og hvorfor dere tror dere når målgruppa via denne kanalen.
Skrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 25.04.2018