Hopp til innhold
Fagartikkel

Stimulere motorisk utvikling hos barn 6 til 18 år

Barn og unge er fysisk aktive hvis vi legger til rette for det. Det er en tendens at fysisk aktivitet i barne- og ungdomsgruppa avtar med alderen. Å oppmuntre og inspirere barn og unge til å være fysisk aktive er en viktig oppgave for en barne- og ungdomsarbeider.

Tilrettelegge miljøet

Når barna er i skolealder og ungdomsalder er det viktig at vi tilrettelegger miljøet slik at det gir muligheter for at barn og unge kan være fysisk aktive. Sosialt fellesskap og allsidig bevegelsesutvikling er viktige stikkord for både lek og aktiviteter i denne alderen. Naturen i nærmiljøet gir muligheter til lek og variert fysisk aktivitet og tilbyr varierte utfordringer som barn og unge etter hvert lærer å mestre.

Å gi barn gode fysiske opplevelser bidrar til at de blir mer positive til slike aktiviteter senere i livet. Det er dokumentert at fysisk aktivitet har betydning for både den fysiske og den psykiske helsa.

For å stimulere til motorisk utvikling må du som barne- og ungdomsarbeider finne ut hva barna liker og ønsker å drive med, gi ros og oppmuntring, ikke stille for store krav og legge til rette for mestring og selvbestemmelse.

Fra 6 til 12 år

For denne aldersgruppa bør vi vektlegge de grunnleggende bevegelsene, som å løpe, hoppe og klatre i ulik terreng. Barna har er stort aktivitetsbehov, og tilbudene må være varierte, allsidige, lekbaserte og gi ulike utfordringer. De søker utfordringer som gir mestring av kroppen og omgivelsene, og de øver gjerne på aktiviteten til de oppnår mestring og ferdighet.

Barna er fysisk aktive gjennom egne aktiviteter og trenger flere og mer varierte muligheter til å være fysisk aktive. Aktivitetene bør dekke en allsidig bruk av kroppen. Aktivitetstilbudet bør inneholde øvelser som stimulerer utholdenhet, muskulær styrke og utholdenhet, koordinasjon, balanse, hurtighet og reaksjon og smidighet. Aktivitetene må være lyst- og lekbetonte, vekke utforskertrang, mestring og bevegelsesglede.

Barna har behov for

  • varierte muligheter og utfordringer for å være i fysisk aktivitet, utfordrende lekemuligheter ute og inne
  • å trene og perfeksjonere grunnleggende bevegelsesmønster gjennom aktiviteter i ulike miljøer, ute og inne, individuelt og i grupper
  • varierte øvelser i å klatre, løpe, hinke, hoppe, kaste, fange, rulle
  • øvelser som stimulerer muskelstyrke, koordinasjon, balanse og utholdenhet i lekbetonte aktiviteter med ulike variasjoner
  • aktiviteter som setter krav til koordinasjon og balanse, sentralbevegelser og rotasjoner, som gymnastikk og turnøvelser, ski og skøyter, ballspill, løp, hopp, kasteøvelser, parkour-aktiviteter, hinderløyper (høyt og lavt)
  • å utføre aktiviteter med egen kropp som belastning
  • aktiviteter over lengre tid og med høyere intensitet: løp, sykling, orientering, ski, skøyter
  • å delta i enkle idrettsaktiviteter og lagspill
  • turer i nærmiljøet, i skogen, utforske terreng og underlag ved ulike årstider (vann, snø, is, mose, røtter, gress, asfalt og sand)

Populære aktiviteter i denne aldersgruppa er ballaktiviteter, sirkusaktiviteter, parkour, kampsport, boltrelek, terrengsykling, skateboard, trampoline, hinderløyper, vinteraktiviteter som skilek, skøyter, slalåm, snøbrett og aking.

Fra 13 til 18 år

I denne alderen trenger ungdommene å få tilbud om aktiviteter som er tilstrekkelig varierte, allsidige og utfordrende. Aktivitetene bør ha muligheter for individuelle løsninger. Både koordinasjon og balansetrening bør inngå i aktivitetsutvalget. Det er viktig å fokusere på mer kompliserte og utfordrende ferdigheter som bygger på de tidligere ferdighetene deres, og som stimulerer kraft, hurtighet, balanse, koordinasjon og utholdenhet.

Det å være fysisk aktive sammen med andre gir bevegelsesglede, derfor bør vi bestrebe oss på å tilby aktiviteter i et sosialt fellesskap. Sosialt samvær har mye å si for lysten til å være i fysisk aktivitet.

En barne- og ungdomsarbeider som jobber med ungdom, må være flink til å inspirere, støtte og tilrettelegge for variert og allsidig fysisk aktivitet. Medvirkning er sentralt i denne aldersgruppa, derfor er det nødvendig å finne ut hva de liker og ønsker å drive med, og hva de har behov for av fysisk aktivitet. For å støtte ungdommer til å være fysisk aktive er det gunstig å stimulere til samspill og sosialt samvær. Når vi tar hensyn til individuelle forutsetninger og interesser og involverer ungdommene i utformingen av aktivitetene, kan det bidra til at de får lyst til å delta i fysisk aktivitet.

Noen vil også trenge ekstra "drahjelp" for å være fysisk aktive. Det er derfor viktig med oppmuntring og støtte fra voksne om hva de kan gjøre for å være fysisk aktive.

De trenger tilbud om ulike og varierte aktiviteter. For eldre ungdom vil det være hensiktsmessig med økende grad av både styrke og utholdenhet, som for eksempel joggeturer, terrengløp, crossfit og cageball. Det vil bidra til at de kommer i bedre form, og de kan dermed oppleve økt fysisk velvære ved fysisk aktivitet.

Utfordringer til deg

  1. Hva må du som barne- og ungdomsarbeider gjøre for å inspirere og oppmuntre barn til å være fysisk aktive?
  2. Hva betyr det at aktiviteter må være lyst- og lekbetont?
  3. Fotball er en aktivitet mange liker å holde på med. Hvilke motoriske ferdigheter stimuleres ved å spille fotball?
  4. Hva tenker du det er viktig at en barne- og ungdomsarbeider gjør for å motivere ungdom til å være fysisk aktive?

Kilde

Fjørtoft, I., Kjønniksen, L. & Støa, E. M. (2018). Barn – unge og fysisk aktivitet. Operasjonalisering av anbefalingene om fysisk aktivitet og stillesitting for barn og unge i alderen 0–18 år. https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/2578038/2018_12_Fjortoft.pdf

Skrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 28.01.2021