Råd om fysisk aktivitet og tid i ro - Pedagogisk arbeid (HS-BUA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Råd om fysisk aktivitet og tid i ro

I mai 2022 kom Helsedirektoratet med reviderte nasjonale faglige råd om fysisk aktivitet og tid i ro. Her får du mulighet til å bli kjent med rådene, utforske skjermbruk og lage en fysisk aktiv læringssituasjon.

Nasjonale faglige råd

Gå inn på Helsedirektoratets nettside om generelle råd for fysisk aktivitet for barn og unge. Velg om dere vil jobbe individuelt, i par eller i grupper.

  1. Skriv ned de generelle rådene for barn og unge.

  2. Under hvert råd skriver du/dere ned i stikkordsform:

    • praktiske råd – slik kan rådene følges

    • begrunnelse – dette er rådet basert på

  3. Bruk stikkordene og prøv å gjenfortelle ett eller flere råd til en medelev.

  4. Forklar og gi eksempler på hva det vil si at omsorgspersoner følger barna i deres spontane aktiviteter og er bevisst til stede sammen med dem i aktiviteter.

Skjerm og fysisk aktivitet

Skjermtid frarådes for barn under ett år. Fra barnet er to år bør skjermtid begrenses til én time daglig, og jo mindre, jo bedre. For barn mellom 6 og 17 år bør passiv skjermtid begrenses.

Med passiv skjermtid menes tid foran tv, nettbrett, pc eller mobiltelefon som innebærer lite eller ingen form for fysisk aktivitet, bevegelser eller samhandling. Med aktiv skjermbruk menes for eksempel spill som innebærer aktivitet, spill der man utforsker omgivelsene, eller spill som er kognitivt utfordrende.

  1. Du har fått i oppdrag å informere om de nye rådene for skjermtid til ei foreldregruppe. Velg selv alder på barna. Du skal også gi foreldrene tips og råd om ulike fysiske aktiviteter de kan bruke sammen med barna.

    • Lag et notat med oversikt over hva du vil si og informere om.

    • Lag gjerne noen spørsmål som det er mulig å diskutere sammen med foreldregruppa.

  2. I en foreldresamtale med foreldrene til Kristine, 5 år, gir foreldrene uttrykk for at hun er lite ute. Kristine synes det er morsommere å sitte inne foran skjerm enn å være sammen med andre. Hvilke råd kan du gi til disse foreldrene?

  3. Temaet barn, unge og skjermbruk engasjerer mange. Dra til en barnehage eller SFO, og undersøk hvor mye tid barna bruker på skjerm i løpet av en dag.

    1. Hvor mye er passiv bruk av skjerm? Gi eksempler på hva de bruker skjerm til.

    2. Hvor mye er aktiv bruk av skjerm? Gi eksempler på hva de bruker skjerm til.

    3. Lag forslag, med konkrete eksempler, for mer aktiv skjermbruk for barn i den aldersgruppa du valgte å undersøke skjermbruk hos.

    4. Hvorfor bør vi begrense skjermtid?

Egen skjermtid

Hvor stor del av dagen bruker du foran skjerm? For at du skal være bevisst på at skjermtid stjeler tid fra både deg og de barna du jobber med, er det greit å se på hvor mye tid du selv bruker foran skjerm.

  1. Registrer og skriv ned hvor mye tid du bruker foran skjerm i løpet av en dag.

    1. Hvor mye tid bruker du på passiv skjermtid?

    2. Hvor mye tid bruker du på aktiv skjermtid?

  2. Hvor mye tid bruker du skjerm i læringssituasjoner?

  3. Hvordan kan du redusere din egen passiv skjermtid?

  4. Har du god balanse mellom aktivitet og tid i ro?

  5. Føler du at du er avhengig av mobilen? Begrunn svaret ditt.

  6. Hvorfor trenger du som omsorgsperson å være bevisst din egen skjermtid? Begrunn svaret ditt.

Fysisk aktiv læring

Fysisk aktivitet gir deg bedre humør, gjør deg mer kreativ og gir deg bedre hukommelse. Det gir deg mer energi i hverdagen. Forskning viser at fysisk aktiv læring har en positiv virkning på elevers fysiske aktivitet og skoleprestasjoner. Det å være fysisk aktiv i læringssituasjoner kan gjøre at du øker konsentrasjonen og husker bedre.

  1. Ta utgangspunkt i at dere skal lære dere de faglige rådene for fysisk aktivitet. Jobb sammen i grupper og lag en fysisk aktiv læringssituasjon med tema: De faglige rådene for fysisk aktivitet. Gjennomfør aktivitetene med klassen.

    Tips: Høgskulen på Vestlandet har laget noen nyttige ressurser i arbeidet med fysisk aktiv læring som du kan bruke til inspirasjon når du lager en fysisk aktiv læringssituasjon.

  2. Du har fått ansvaret for å komme med forslag til hvordan barn kan være mer fysisk aktive på praksisplassen din. Skriv ned forslagene dine, og del dem med klassen.

  3. Jobb sammen i gruppe, og planlegg fysisk aktivitet for barn. Velg selv aldersgruppe. Inviter barn til skolen eller dra på besøk i en barnehage eller SFO, og gjennomfør aktivitetene. Dokumenter aktiviteten og vurder hvordan det gikk.

Hva kan samfunnet bidra med?

Lag et notat der du reflekterer over hva samfunnet kan bidra med for at vi er mer fysisk aktive i hverdagen.

Kilder

Helsedirektoratet. (2022, 9. mai). Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. Nasjonale faglige råd. https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/fysisk-aktivitet-i-forebygging-og-behandling

Høgskulen på Vestlandet. (2021, 1. februar). Forsking på fysisk aktiv læring. Samandrag av forskingsartiklar om fysisk aktiv læring. https://www.hvl.no/om/sefal/Forsking-FAL/

Relatert innhold

Fagstoff
Fysisk aktivitet

Å være i bevegelse og fysisk aktivitet er bra for oss. Det bedrer den fysiske helsa, den psykiske helsa og kognitive funksjoner i hjernen.

Skrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 09.06.2022