Autismespekterforstyrrelser (ASF) - Pedagogisk arbeid (HS-BUA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Film og filmklipp

Autismespekterforstyrrelser (ASF)

Autismespekterforstyrrelser (ASF) er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse og ikke en sykdom. Hovedutfordringene dreier seg oftest om sosiale ferdigheter, språk- og kommunikasjonsproblemer og økt grad av et begrenset og repeterende mønster av aktiviteter og interesser.

Oppgaver

  1. Hvilke utviklingsområder påvirkes hos en person med autismespekterforstyrrelser?

  2. Autismespekterforstyrrelser (ASF) er en samlebetegnelse på autisme i ulike varianter og grader. Beskriv varianter av autismespekterforstyrrelser og hvilke grader de kan deles inn i.

  3. Finn ut hva som er symptomer/kjennetegn på autismespekterforstyrrelser.

  4. En person med autismespekterforstyrrelser kan ofte tolke ord og uttrykk bokstavelig. Det vil si at de forstår ting annerledes enn mange andre, og for eksempel språklige bilder kan være vanskelige å forstå. Gå inn på nettsida Absurdgalleriet og se om du finner tegninger som beskriver følgende uttrykk:

    • hoppe over middagen

    • leke med maten

    • bein i maten

    • stå over desserten

    • dra damer

    1. Er du bevisst på hvordan du selv bruker språklige bilder, der det du sier, ikke skal tolkes bokstavelig?

    2. Hvordan tror du hverdagen er for en person som tolker ord og uttrykk bokstavelig?

    3. Hvorfor er det nødvendig å være konkret i samtale med en person som tolker ord og uttrykk bokstavelig?

    4. Hvilke hjelpemidler kan du ta i bruk for å konkretisere språket ditt?

  5. Et kjennetrekk hos en person med autismespekterforstyrrelser er at personen kan reagere veldig sterkt på små endringer i omgivelsene og ha en rigid motstand mot forandringer. Dette kan medføre kraftige reaksjoner på endringer i planer og gjennomføring.

    1. Hvordan vil du som fagarbeider takle slike situasjoner i en jobbsammenheng?

    2. Hvordan kan du ivareta spontaniteten som ofte kjennetegner hverdagslivet når du jobber med en person med autismespekterforstyrrelser?

  6. Hvordan bør du jobbe for å skape en god relasjon til en person med autismespekterforstyrrelser som har svake funksjoner for å tolke sosiale signaler?

Skrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 17.06.2022