Fotojakt - Pedagogisk arbeid (HS-BUA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Fotojakt

Når vi observerer, kan vi bruke digitale verktøy som foto, video og lydklipp som utgangspunkt for refleksjon og vurdering av det pedagogiske arbeidet. I denne øvelsen skal dere gå på fotojakt og bruke bildene til å øve dere på å tolke det dere ser, og dokumentere arbeidet deres.

Ta bilder av omgivelsene deres

  • Jobb sammen i ei gruppe.

  • Ta bilder underveis i prosessen.

  • Velg om dere vil gå på tur i nærmiljøet eller i skogen, på stranden og lignende.

  • Velg dere et tema dere vil fotografere. Det kan være ulike geometriske former (trekant, sirkel kvadrat, rektangel og så videre), skilt, ulike trær, eller dere kan velge en farge og ta bilder av det som for eksempel er grønt. Ulike bygninger, dører eller vinduer, eller dere kan fotografer årstiden. Her er det bare å være kreative!

Refleksjon

  • Velg ut noen utvalgte bilder som gruppa har tatt. Hvordan vil dere tolke bildene? Hva ser dere? Reflekter sammen i gruppa om hva bildet viser.

  • Hvordan dere kan bruke foto i det pedagogiske arbeidet med barn og unge?

  • Hvordan kan dere bruke foto i observasjonsarbeidet?

Dokumentasjon

  • Velg ut og sett sammen en dokumentasjon av de bildene dere tok. Bruk temaet dere valgte, som overskrift.

  • Lag deretter en dokumentasjon over den prosessen dere har deltatt i. Bruk bildene dere har tatt underveis i prosessen, og skriv kort hva dere gjort, og hvilke erfaringer dere har fått. Her skal dere også skrive kort om hva dere kan bruke foto til i det pedagogiske arbeidet med barn og unge, og hvordan dere kan bruke foto i observasjonsarbeidet.

  • Del dokumentasjonen deres med andre på skolen. Heng den for eksempel opp i kantina eller i gangen slik at flere får ta del i arbeidet deres.

Skrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 10.09.2021