Hensikten med observasjon - Pedagogisk arbeid (HS-BUA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Hensikten med observasjon

Observasjon brukes for å vurdere barnegruppa og enkeltbarnets trivsel og allsidige utvikling, slik at vi kan legge til rette for en praksis som bidrar til nettopp dette. Observasjon bidrar til økt innsikt og forståelse for barn og de prosessene og sammenhengene barnet inngår i.

Hensikten med observasjon

Observasjon gir deg mulighet til å få innsikt og forståelse for barnet og barnegruppa i det miljøet de er i. I arbeidet med barn og unge skal du bruke observasjon for å vurdere barnegruppa og enkeltbarnets trivsel og allsidige utvikling.

Vi bruker observasjon for å få innsikt og forståelse for

  • barnet og barnegruppa

  • hvordan barn opplever livet sitt

  • hvordan det er å være et aktivt og handlende barn i institusjonen

  • hvordan miljøet virker inn på barns utvikling og læring

  • barns læring, samspill, lek og trivsel

  • hva og hvordan barn mestrer

  • hva som er barnas potensial og muligheter

Observasjon brukes også

  • for å oppdage barn som trenger hjelp og støtte

  • som grunnlag for samarbeid med barnas foresatte og andre instanser

  • for å hjelpe oss til å få ny kunnskap og utvikle oss selv i arbeidet med barn og unge

  • til refleksjon og vurdering, endring og utvikling av pedagogisk praksis

  • som utgangspunkt for planlegging av det pedagogiske arbeidet

  • for å legge til rette for en praksis som bidrar til trivsel og allsidig utvikling

Observasjon er en del av det didaktiske arbeidet. Vi bruker observasjoner som utgangspunkt for å planlegge det pedagogiske arbeidet i hverdagen til barnet og barnegruppa.

Utfordringer til deg

  1. Hvorfor skal vi observere når vi arbeider med barn og unge?

  2. På hvilken måte kan vi bruke observasjon for å endre og utvikle det pedagogiske arbeidet?

  3. Hvilke innsikter og forståelser kan du få ved å observere?

Kilde

Frønes, M. H. (2019). Med blikket som redskap. I M. H. Frønes & V. Glaser (Red.), Praksisbok for barnehagelærerstudenten (s. 79–90). Universitetsforlaget.

Skrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 28.06.2021