Oppgave
Muntlig kommunikasjon på jobb
Les fagartiklene om muntlig kommunikasjon og prøv ut det du har lært sammen med medelever.
![Servitør smiler til gjester i restaurant. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/tcc556fd.jpg?width=1024)
I mange yrker er kommunikasjonen med kunder svært viktig. Er dette noe du kan lese deg til, eller må du øve deg på det i praksis? Bilde: Maskot, NTB scanpix / CC BY-NC 4.0
Les fagartiklene om kommunikasjon på jobb med interne (kolleger og interne samarbeidspartnere) og eksterne (brukere, kunder, pårørende, osv).
Muntlig kommunikasjon – internt
Muntlig kommunikasjon – eksternt
Jobb i grupper. Ha et stort ark eller en plakat på gruppebordene. Gruppene velger ett av disse stikkordene som overskrift:
- Troverdighet
- Engasjement
- Profesjonell
- Tilpasse
- Møter
- Bruk fem minutter i gruppene på å skrive ned det dere kan om stikkordet deres øverst på arket.
- Etterpå bytter gruppene plass og skriver i fem minutter på neste ark. Hvis alle faktaopplysningene om stikkordet har blitt notert ned, kan dere notere ned egne tanker om stikkordet. Kom gjerne med eksempler som illustrerer faktaopplysningene.
- Fortsett til alle grupper har vært innom og skrevet noe om alle stikkordene.
- I gruppene: Lag et kort rollespill med utgangspunkt i stikkordene dere har laget. Dere trenger ikke framføre for klassen; det viktigste er at dere får prøve ut den teoretiske kunnskapen dere har jobbet med.
- Tenk ut og spill en hverdagslig situasjon fra jobb der dere kommuniserer med enten en kollega eller en ekstern bruker / kunde. Bruk kunnskapen dere nå har om muntlig kommunikasjon for å få til en best mulig kommunikasjon.
- Bytt på rollene en gang, slik at alle får prøve ut forskjellige ferdigheter.
Ved å ta deg tid til å reflektere over hva du har lært, vil du også huske det bedre for framtida.
Skriv et refleksjonsnotat om kommunikasjon i ditt yrke, der du svarer på spørsmålet:
- Hva har du lært om muntlig kommunikasjon i arbeidslivet i dag?
Skriv ned alt du nå kan om dette, uten å tenke på oppsett eller at noen andre skal lese det.