Fra hærfører til helgen
Olav Haraldsson falt i slaget på Stiklestad. Men etter sin død blei han den mektiske av alle konger i norrøn tid. Biskopen utropte Olav til helgen, og Snorre beskriver mange av de undrene som folk som så den døde kongen, opplevde. Nidaros ble en viktig by for den katolske kirkemakta, og sentrum for en omfattende Olav-kultus.

Slaget på Stiklestad
Tekstversjon
Nå kom Tore hund og gikk fram foran merket med sin flokk og ropte: "Fram, fram, bondemenn!" Så satte de i med hærropet og skjøt både piler og spyd. Nå ropte kongsmennene hærrop, og da ropet sluttet, skreik de til hverandre slik som de før hadde lært og sa: "Fram, fram, kristmenn, korsmenn, kongsmenn!"
Da kong Olav gikk fram og ut av skjoldborgen i spissen for fylkingen, og bøndene fikk se ham i ansiktet, ble de redde og rent handfalne. Dette nevner Sigvat:
Fælslig var det for bøndersom blodige sverd førte,å se i den kampgladeOlavs kvasse øyne,trøndske menn ei tordetrosse ørneblikketfra hans øye; farligfant de hersers herre.
Nå ble det en veldig strid. Kongen sjøl gikk hardt fram i nærkamp. Så sier Sigvat:
Blodige sverd fargetskjold og hærfolks henderrøde, den gang hærenmøtte den dyre kongen,og i den jernleikenlot den gjeve høvdingrødbrune sverd finneinntrøndernes skaller.
Torstein Knarresmed hogg til kong Olav med øksa, og det hogget kom i venstre beinet ovenfor kneet. Finn Arnesson drepte straks Torstein. Da kongen fikk det såret, lente han seg opp til en stein og kastet sverdet og bad Gud hjelpe seg. Nå stakk Tore Hund til ham med spydet. Stikket gikk inn nedenunder brynja og opp i magen. Da hogg Kalv til ham, og det hogget kom utenpå halsen på venstre side. Folk er ikke enige om hva det var for en Kalv som ga kongen det såret. Disse tre sårene var det kong Olav døde av. Etter hans fall falt også nesten hele den flokken som hadde gått fram sammen med kongen.
Tore Hund gikk dit kongens lik var, og stelte med det, la liket ned og rettet det ut og bredde et klede over, og da han tørket blodet av ansiktet, sa han siden, var kongens ansikt så fagert, og han var rød i kinnene som om han sov, og ansiktet var mye lysere enn det var før mens han levde. Da kom det blod fra kongen på handa til Tore, og det rant opp på handflata der han hadde fått sår, og det såret trengte de ikke å binde om siden, så fort grodde det. Dette vitnet Tore sjøl for alle mennesker da kong Olavs hellighet kom opp.
Olav den hellige blir helgen
Tekstversjon
Det var på manges råd at biskopen lot kongen grave ned i jorda ved Klemenskirken. Men da det hadde gått tolv måneder og fem netter etter kong Olavs død, ble hans hellige levninger tatt opp; da var kista igjen kommet opp av jorda, og da så kong Olavs kiste så ny ut som om den var nyskavet. Biskop Grimkjell var til stede da kong Olavs kiste ble lukket opp; det var en herlig duft av den. Så blottet biskopen kongens ansikt, og hans utseende var ikke på noen måte forandret, han var rød i kinnene som om han nettopp hadde sovnet. Folk som hadde sett kong Olav da han falt, kunne tydelig se at hår og negler hadde vokst nesten så mye som om han hadde vært levende her i denne verden hele tiden siden han falt.
[...]
Så ble det avgjort etter biskopens utsagn og med kongens samtykke og hele folkets dom at kong Olav var virkelig hellig. Kongens legeme ble båret inn i Klemenskirken og ble bisatt over høyalteret. Kista ble trukket med pell, og det ble satt telt over den av gudvev. Det hendte straks mange slags jærtegn ved kong Olavs helligdom.
På melen der kong Olav hadde ligget i jorda, kom det opp ei fager kjelde, og folk fikk bot for sjukdommer av det vannet. Det ble stelt pent omkring den, og det vannet har alltid siden vært nøye varetatt. Først ble det bygd et kapell, og alteret ble satt på det stedet hvor kongens grav hadde vært, og nå står Kristkirken på det stedet. Øystein erkebiskop lot sette høyalteret på samme sted som kongens grav hadde vært, da han reiste den store katedralen som står der nå. På samme stedet hadde alteret vært i den gamle Kristkirken også.
Det blir sagt at Olavskirken nå står der som den gang det skuret stod, der kong Olavs lik ble satt om natta, og det heter Olavsli der hvor kongens helligdom ble båret opp fra skipet; det er nå midt i byen.
Lytt til disse to opplesningene av Jack Fjellstad fra Olav den helliges saga.
- Hvordan etableres forestillinga om Olav Haraldsson som helgen i disse to tekstutdragene?
- Sagaen om Olav den hellige ble skrevet etter at Olav Haraldsson var død. Hvorfor tror du det var viktig for forfatteren å legge vekt på det som skjedde etter at kongen var død?
Hvordan kunne den krigerske og upopulære vikingen Olav bli både hellig og "Norges evige konge"? Skuespiller Kristofer Hivju har siden barndommen vært oppslukt av historien om Olav den hellige. I NRK-serien om den norske vikingen og kongen leter han etter svar sammen med journalist Gry Hivju.
Se episoden "Helgenen" i serien Olav på NRK.
Hvorfor ble Olav kåra til helgen?
En helgen er en person som blir gjenstand for religiøs dyrkelse (kult) etter sin død. Hvordan ble Olav dyrka som helgen?
Hvilken rolle spilte Nidaros i det katolske universet i middelalderen?

Stedsnavn rundt om i Norge er basert på sagn som forteller om hvilke overnaturlige krefter Hellig-Olav hadde. Hva er historien bak stedsnavna nedenfor?
- Olav-sundet (Ny-Hellesund)
- Olavskorset (Gulen)
- Olavskilden (Lørenskog)
- Tåresteinen (Kviteseid)
Kjenner dere til tilsvarende sagn knytta til stedsnavn der dere bor? Hva går sagnet ut på, og hvilket naturfenomen er det knytta til?
Legender er beretninger om livet og døden til helgener og martyrer. Mange av disse fortellingene har levd på folkemunne før de ble skrevet ned. Fra norsk middelalder kjenner vi legender om Hellig-Olav og St. Sunniva.
En martyr er en person som gir sitt liv for sin religiøse tro eller for en spesiell sak for Allah, eller en islamistisk overbevisning. Martyrer er forbilder for andre, og Koranen gir dem som blir drept for Guds sak, en spesiell status etter døden:
"Anse ikke dem som ble drept for Guds sak, for døde. Nei, de er levende hos Herren og mottar av Hans gaver"
Koranen 3:163
Skriveoppgave
Skriv et kortsvar på 250 ord der du sammenlikner tema og fortellerperspektiv i Snorres beretning om Hellig-Olavs død med en feature-reportasje om vår tids martyrer.
Ta utgangspunkt i disse to tekstene:
- Utdrag fra Sagaen om Olav den hellige (lytt til lydfilene i oppgave 1)
- Feature Aftenposten: "Der var han, min lille skatt, utropt til martyr"
Relatert innhold
«Olav den helliges saga» forteller om Olav Haraldssons bragder, om kampen hans for å bli konge, og om hvordan han innførte kristendommen i Norge.