Bli en barokkdikter! - Norsk (PB) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Bli en barokkdikter!

En skriveoppgave der du skal låne stilen fra salmedikterne på 1600-tallet når du lager din versjon av skolereglene.
Video: NRK / Begrenset bruksrett

Tips til lærer

Her er det fint å jobbe i par. Det hjelper gjerne på kreativiteten.

Andre regler kan selvfølgelig også brukes i oppgaven, som for eksempel Fjellvettreglene (snl.no)

Plukk ut de beste forslagene og sett sammen "nye" skoleregler som sendes til rektor. En kjent mottaker kan motivere til innsats!

Oppgave

De barokke dikterne brukte mange språklige bilder i tekstene sine. Det er sterke følelser, gjerne beskrevet med snirklete setninger og vanskelige ord. Se gjerne filmen over før du arbeider videre.

Del 1: Finn stilen

Les et barokkdikt (eller flere) og strek under de språklige bildene du finner. Du kan gjerne kopiere dem og lime dem inn i dokumentet du skal jobbe videre i.

Forslag til dikt du kan bruke:

Salmen "Aftensalme" av Dorothe Engelbretsdotter

Utdrag fra salmen "Herre Gud, ditt dyre navn og ære" av Petter Dass

Del 2: Skriv om reglene

  1. Finn skolereglene. Ofte ligger de på skolens hjemmeside. Kopier og lim inn minst en av reglene i dokumentet ditt.

  2. Dryss litt barokkmagi over regelen ved å herme etter de språklige bildene fra salmene du fant i del 1.

Del 3: Del de nye reglene

Klassequiz: Les opp de nye reglene etter tur. Klarer klassen å gjette hvilken regel det er?

Del 4: Teksten i kontekst

  1. Hvorfor brukte dikterne i barokken så mange språklige bilder og snirklete språk?

  2. Hvilken effekt har det barokke sløret på skolereglene?

Skrevet av Marthe Johanne Moe.
Sist faglig oppdatert 10.06.2021