Den perfekte familien (The Joneses) - Medieuttrykk 3 - NDLA

Hopp til innhold
Spillefilm

Den perfekte familien (The Joneses)

Da den sjarmerende familien Jones flytter inn i et villaområde, legger naboene merke til de dyre vanene deres. Familien Jones har det nyeste innen mobiltelefoner, golfutstyr, sminke og merkeklær. Det tar ikke lang tid før naboene begynner å kopiere stilen til den tilsynelatende perfekte familien.

Om filmen

Steve og Kate Jones fremstår som et perfekt ektepar. De er vakre og velkledde, har et stort herskapshus og penger til å kjøpe alt de måtte drømme om.

Ekteparet blir umiddelbart lagt merke til av nysgjerrige naboer da de flytter inn i et velstående villaområde. Parets to tenåringsbarn, som representerer alt som er kult og trendy, blir også raskt populære på den nye skolen.

Det tar ikke lang tid før naboer, venner og nye bekjentskaper begynner å kjøpe de samme tingene som trendsetterfamilien.

Profesjonelle påvirkere

Ganske tidlig i filmen kommer det frem at noe ikke er helt som det ser ut med familien Jones. Dette er ikke en ekte familie, men en markedsføringsenhet bestående av fire profesjonelle påvirkere. Jobben deres er å selge produkter gjennom å fremstå som rike, vakre og vellykkede.

Filmen problematiserer en type skjult markedsføring der mottaker ikke forstår at det dreier seg om reklame, men tror det de ser er livet og vanene til ekte mennesker. Det kan trekkes paralleller mellom filmens tematikk og og hvordan såkalte "influensere" reklamerer for ulike produkter på blogger og sosiale medier, uten at det alltid er tydelig for publikum at det dreier seg om reklame.

Relatert innhold

Skrevet av Tina Andersson. Rettighetshaver: Norgesfilm AS
Sist faglig oppdatert 23.10.2020