Lag produkter til flere plattformer - Mediesamfunnet 2 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Lag produkter til flere plattformer

Du har et produkt, en oppdragsgiver og en eller flere målgrupper. Som markedsfører kan du velge mellom et stort spenn av ulike plattformer du kan ta i bruk for å reklamere for produktet. Nå skal du utvikle markedsføringsmateriale for ett produkt til tre ulike plattformer.

Oppgave

Du skal markedsføre et produkt til flere ulike plattformer. Det skal være helhet og likhetstrekk mellom de uttrykkene du skaper, samtidig som du skal lage enkeltprodukter som passer til de ulike plattformene. Produsenten ønsker et nytt og alternativt uttrykk, og det du produserer må ikke være for likt tidligere markedsføringsprodukter. Velg deg to ulike målgrupper og beskriv dem kort.

Forslag til produkt: høretelefoner, sko, solbriller, drikke, godteri, klesplagg eller mobil.

Plattform 1: Et sosialt medium

Velg ut et sosialt medium du forventer er relevant for målgruppen. Forslag til sosiale medier: Snapchat, TikTok, Facebook eller Twitter.

Plattform 2: Bygg opp nettside for produktet

Bestem deg for om nettsiden primært er tenkt brukt fra pc eller mobil, og utform nettsiden i tråd med hovedbruken. Knytt det til målgruppen. Lag først visuelle skisser før du bygger opp og programmerer nettsiden fra bunnen av. Du trenger ikke å fylle alle undersidene med innhold. Lag en ferdig hovedside og minst to klikkbare undersider med innhold. Navigeringen må fungere, være brukervennlig og tilpasset målgruppen.

Plattform 3: Markedsføringsprodukt som skal trykkes

Oppdragsgiveren ønsker også å nå målgruppen via trykksaker. Lag en annonse eller folder som kan plasseres et sted du forventer at målgruppen befinner seg. Det kan være reklame på en buss, i et magasin eller en folder et sted mange i målgruppen bruker å være.

Lag rapport eller presentasjon

Skriv en rapport eller lag en presentasjon av arbeidet. Bruk skisser og skjermbilder fra ditt arbeid underveis i tillegg til de ferdige markedføringsproduktene.

Her skal du vise din prosess og produksjon, de valgene du har tatt og begrunne dem.

Punkter til rapport/presentasjon

  • Beskriv produktet du skal markedsføre og presenter de to målgruppene du ønsker å nå. Beskriv dem kort. Lag gjerne personas.
  • Vis frem skisse- og idèfase til hvert markedsføringsprodukt.
  • Begrunn de ulike plattformene du har valgt og knytt dette til målgruppene. Snakk om hva du har gjort for å tilpasse produktet til denne plattformen.
  • Vis frem det ferdige produkter, pek på virkemidler du har brukt, hvordan de fremhever produktet og kan få oppmerksomheten til målgruppene.
  • Si noe om helhet, likheter og forskjeller mellom markedføringsproduktene.
Skrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 05.06.2020