Å visualisere et budskap - Mediesamfunnet 2 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Å visualisere et budskap

Et godt illustrasjonsbilde eller reklamebilde er ikke bare en avbildning av et motiv. Det er et bilde som først og fremst skal kommunisere et budskap. I en reklametekst må avsenderen forsøke å fortelle et budskap. Et reklamebilde, derimot, må vise budskapet.

God markedsføring gir produktet en egen identitet gjennom tekst, lyd og bilder som treffer målgruppen godt. Som eksempelbildet viser, trenger ikke et godt illustrasjonsbilde nødvendigvis å være et bilde av selve produktet for å kommunisere effektivt.

Illustrasjonsbilder brukes i mange sammenhenger. Eksempler kan være illustrasjonsbilder i bøker, brosjyrer og informasjonsmateriell eller bilder brukt i redaksjonell sammenheng til å illustrere en sak, en situasjon eller et fenomen.

Illustrasjonsbilder brukes også i reklame. Reklamebilder deles gjerne grovt inn etter bildets hensikt. Er meningen å selge et produkt snakker vi gjerne om fotografering av produkt og/eller produkter i bruk.

Skrevet av Tom Knudsen.
Sist faglig oppdatert 04.12.2017