Hopp til innhold
Oppgave

Utarbeide personaer og målrettet reklame

En del virksomheter benytter såkalte personaer. Når en virksomhet skal beskrive egenskaper ved ei målgruppe, kan den liste opp egenskaper ved en person som tilhører målgruppa. Personaer kan blant annet brukes for å utarbeide målrettet reklame.

Personaer

Personaer er oppdiktede personer som kan representere målgruppa eller målgruppene til en virksomhet. En virksomhet kan ha én, to eller flere kundepersonaer.

Beskrivelse av personaer som NDLA har brukt

Bilde 1

Navn: Mohammed

Alder: 18 år

Stilling: elev på realfag på studiespesialisering, vg3

Familie: mor, far og fire søsken

Type: pliktoppfyllende, lærevillig, selvstendig

Skolefaglig: språklig svak i norsk (har norsk som andrespråk), men sterk i engelsk, er realfaglig sterk

"Jeg savner begrepslister og ordforklaringer i lesefag som historie og religion."

Siste opplevelse: Mohammed skulle lage en prosjektoppgave med temaet kolonialisme i historie, men strevde med å få oversikten over innholdet i temaet, og hvilket innhold som var viktigst å presentere i oppgaven.

Mål: Mohammed ønsker å studere medisin for å bli lege. Skal han komme inn på legestudiet må han fullføre videregående skole med beste karakterer i de aller fleste fag og ha faglig fordypning i realfagene.

Bilde 2

Navn: Helge

Alder: 58 år

Stilling: yrkesfaglærer i bygg- og anleggsteknikk, utdannet tømrer og adjunkt

Familie: kone og tre voksne sønner

Type: utrygg på digitale verktøy, trives med forutsigbarhet

"Jeg skulle ønske vi kunne dele undervisningsopplegg med hverandre på gamlemåten, ikke som digitale ressurser."

Siste opplevelse: Helge skulle dele en tverrfaglig ressurs om oppussing av bad i bygg- og anleggsteknikk og matematikk, men syntes det var umulig å forstå hvordan han skulle dele ressursen i ei mappe på Min NDLA.

Mål: Helge ønsker at flest mulig elever skal bestå med best mulig resultat. Han ønsker også at årene på bygg- og anleggsteknikk skal gi elevene hans en best mulig start på livet og yrkeskarrieren.

Bilde 3

Navn: Lise

Alder: 16 år

Stilling: elev på helse- og oppvekstfag, vg1

Familie: bor hjemme hos mor, som er eneforsørger

Type: usikker, lav selvtillit, uselvstendig, pliktoppfyllende

Skolefaglig: svak leser, mangler forståelse og strategier for å tilegne seg kunnskap. Har behov for praktisk tilnærming til fagene.

"Jeg synes lange fagtekster og lange tekststykker i matematikk er vanskelig."

Siste opplevelse: Lise skulle lese til en viktig prøve i norskfaget om sammensatte tekster, men fant ingen forenklet versjon av teksten.

Mål: Lise ønsker å bli barne- og ungdomsarbeider. Hun må derfor ha karakteren 2 eller bedre i alle fag, og gå to år i lære der hun anvender fagstoffet og viser egnethet i faget for å få fagbrev.

Bilde 4

Navn: Monica

Alder: 36 år

Stilling: lektor på studieforberedende utdanningsprogram

Familie: mann og to små barn

Type: "early adopter", lærevillig

"Jeg ønsker å bli bedre til å remikse innhold fra ulike steder."

Siste opplevelse: Monica fant en spennende undervisningsressurs på nett som ikke fungerte for hennes elever uten remiksing og tilpasning. Mulighetene for å få til nettopp dette var få, og verktøyene tungvinte.

Mål: Monica ønsker å finne og innhente innhold og tilpasse det til egne behov. Hun ønsker også å dele eget (tilpasset) innhold.

Andre eksempler

I den interaktive presentasjonen under kan du finne flere eksempler på ulike personaer.

Bildegenerering ved hjelp av NDLAs bilderobot

I oppgavene under blir du blant annet bedt om å generere bilder til ulike personaer. Du kan bruke NDLAs bilderobot til bildegenereringen.

Hvordan bruke NDLAs bilderobot?

NDLAs bilderobot er basert på Dall-E 3 fra OpenAI. For å bruke tjenesten må du logge inn på Min NDLA. Når du er innlogget, velger du "Prøv robotene våre". I venstremenyen som så kommer opp, velger du "Bilderobot".

Du får nå en tekstboks der du kan skrive en instruks (prompt) for bildet du ønsker å generere. Når du er fornøyd med instruksen, trykker du på "Enter" eller "Send"-knappen for å starte genereringen.

Du kan forstørre bildet ved å trykke på det. Deretter kan du laste det ned ved å høyreklikke og velge "Lagre bilde som" (eller liknende, avhengig av nettleseren).

Det kan se ut som at det er mulig å ha en dialog med NDLAs bilderobot, men det stemmer ikke. Hver gang du sender inn en instruks, får du et bilde basert kun på denne instruksen og ikke det du har skrevet inn fra før. Du må derfor skrive inn en fullstendig instruks for hvert bilde (ikke bare forandringene du ønsker å gjøre fra forrige bilde).

Oppgaver

Velg mellom oppgave 1, 2 og 3 (eller gjør alle hvis du vil).

Oppgave 1

  1. Tenk deg at du skal starte en virksomhet der du skal tilby ulike friluftslivkurs, som toppturkurs, skredkurs og fjellski- og offpiste-kurs. Lag to eller flere forslag til personaer for målgruppa/ målgruppene du ønsker å henvende deg til.

  2. Bruk KI til å genere et bilde til hver personaer ved hjelp av NDLAs bilderobot.
    Diskuter i hvilken grad bildet illustrerer personaen på en god måte.

  3. På hvilke måter tror du arbeidet med å lage personaer kan være nyttig for virksomheten?

  4. Generer en reklameplakat til hver personaer. Sammenlikn reklameplakatene og vurder hvorvidt de treffer ønsket målgruppe.

Oppgave 2

  1. Lag to eller flere forslag til personaer for Zalando, en nettbutikk som i hovedsak selger klær, sko og tilbehør.

  2. Bruk KI til å genere et bilde til hver personaer ved hjelp av NDLAs bilderobot. Diskuter i hvilken grad bildet illustrerer personaen på en god måte.

  3. På hvilke måter tror du arbeidet med å lage personaer kan være nyttig for Zalando?

  4. Generer en reklameplakat til hver persona. Sammenlikn reklameplakatene og vurder hvorvidt de treffer ønsket målgruppe.

Oppgave 3

  1. Lag to eller flere forslag til personaer til Pink Fish, en hurtigmatkjede med fokus på norsk sjømat.

  2. Bruk KI til å genere et bilde til hver personaer ved hjelp av NDLAs bilderobot. Diskuter i hvilken grad bildet illustrerer personaen på en god måte.

  3. På hvilke måter tror du arbeidet med å lage personaer kan være nyttig for Pink Fish?

  4. Generer en reklameplakat til hver personaer. Sammenlikn reklameplakatene og vurder hvorvidt de treffer ønsket målgruppe.

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 23.01.2025