Eksponeringsdesigner - Kommunikasjon, kunde og arbeidsliv (FD-FBI vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Eksponeringsdesigner

Som eksponeringsdesigner planlegger og produserer du for å vise fram varer og tjenester. Du kan utarbeide konsepter til butikker, messer og scene- og kulturarrangementer.
Eksponeringsdesignere jobber ofte med butikkeksponering og å skape kreative uttrykk i butikkvinduer og kjøpesentre. Video: Hilde Gullhaug Hennes / CC BY-SA 4.0

Arbeidsoppgaver

Eksponeringsdesignere planlegger og gjennomfører salgs-, informasjons- og opplevelsesutstillinger. De lager konsepter og messestander, og kan jobbe med fotostyling og styling av rom og scene.

Å utvikle idéer innebærer å tegne skisser og presentasjonstegninger og å bygge modeller. Du må velge funksjonelle løsninger, sørge for nødvendige materialer og utstyr og stå for montering. Bruk av digitale verktøy er en viktig del av arbeidsprosessene.

Egenskaper

Som eksponeringsdesigner jobber du både kreativt og håndverksmessig. Du bør kunne tenke nytt, ha evne til å visualisere og ha sans for form og farge. Det er en stor fordel å være praktisk anlagt. I arbeidet trenger du både teknisk forståelse og kunnskap om materialer. Du må også kunne kommunisere godt med oppdragsgivere, leverandører og andre kollegaer. Vær bevisst på sammenhengen mellom uttrykket du skaper, og hvordan ulike målgrupper kan oppfatte og assosiere til dette.

Utdanning

For å bli eksponeringsdesigner velger du et 3-årig yrkesfaglig utdanningsprogram. Du starter med vg1 frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign. Deretter tar du vg2 interiør og eksponeringsdesign og vg3 eksponeringsdesign. Fullført og bestått opplæring fører fram til yrkeskompetanse. Yrkestittelen er eksponeringsdesigner.

Relatert innhold

Fagstoff
Fagområder i eksponeringsdesign

Eksponeringsdesign deles inn i salgs-, informasjons- og opplevelsesutstillinger, fotostyling og styling av rom og scene.

Skrevet av Inger Gilje Sporaland.
Sist faglig oppdatert 25.03.2022