Fagområder i eksponeringsdesign - Kommunikasjon, kunde og arbeidsliv (FD-FBI vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Fagområder i eksponeringsdesign

Vi deler eksponeringsdesign inn i salgs-, informasjons- og opplevelsesutstillinger, fotostyling og styling av rom og scene. Grafisk design er også en viktig del av faget.
Video: Hilde Gullhaug Hennes / CC BY-SA 4.0

Salgsutstillinger

Salgsutstillinger har som mål å selge produkter og tjenester for kunder ved butikkeksponering og vindusutstillinger.

Informasjonsutstillinger

Informasjonsutstillinger skal formidle et budskap eller informere om tjenester.

Opplevelsesutstillinger

Opplevelsesutstillinger er utstillinger i rom. Det kan være museumsutstillinger, messestand og kunstutstillinger, eller at publikum blir presentert for et bestemt tema.

Styling av rom og scene

Styling av rom og scene kan være styling til et arrangement, en fest, et jubileum eller et teaterstykke. Oppdraget kan også være knyttet til et tema.

Fotostyling

Fotostyling går ut på å lage oppsett og stemninger med tanke på foto for kunde, annonser eller butikker.

Grafisk design

Grafisk design handler om å utforme visuelle budskap ved bruk av form, farger, visuelle elementer og tekst. Det er mange ulike teknikker, og arbeidet med grafisk design inngår som en viktig del av eksponeringsdesign.

Relatert innhold

Fagstoff
Grafisk design

Grafisk design handler om å utforme visuelle budskap ved bruk av form, farger, visuelle elementer og tekst.

Skrevet av Torhild Dahl Enoksen og Inger Gilje Sporaland.
Sist faglig oppdatert 17.06.2020