Å kle på seg - Helsefremmende arbeid (HS-HEA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Øvelse

Å kle på seg

De fleste ønsker selv å bestemme hvilke klær de skal ha på seg. Klær skaper folk, sier vi ofte. For de fleste av oss er klærne en del av identiteten vår, og de kan gi et signal om hvem vi er.

Individuelle oppgaver

  1. Det finnes ulike hjelpemidler til av- og påkledning. Gå inn på nettsiden hjelpemidler for av- og påkledning (hjelpemiddeldatabasen.no), og se om du finner bilder av hjelpemidler du kan bruke.

  2. Hva må du tenke på og ta hensyn til når du skal hjelpe andre med av- og påkledning?

Gruppeoppgaver

  1. Se på tegninga over. Diskuter i klassen.

    1. Hva tenker dere om menneskene på dette bildet?

    2. Hva tror dere klærne betyr for dem?

    3. Hva betyr klær for dere?

    4. Hva tror dere klær betyr for et eldre menneske?

  2. Gå sammen to og to og hjelp hverandre med å ta på ei jakke eller skjorte når den ene armen er lammet.

  3. Del klassen inn i grupper på tre.

    1. Finn fram ulike klær dere har samlet inn på forhånd.

    2. La én i gruppa få bind for øynene mens de andre to finner fram til klær dere tenker kan passe for denne eleven.

    3. Prøv å forklare utseendet på klærne for medeleven med bind for øynene.

    4. Fjern bindet fra øynene, og spør hvordan det han eller hun så for seg ut fra beskrivelsene deres, stemte med det han eller hun ser nå.

    5. Hva fungerte godt?

    6. Bytt roller.

Skrevet av Lillian Brønseth, Marit Smith Sørhøy og Wenche Heir.
Sist faglig oppdatert 06.11.2021