Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet er et offentlig tilsynsorgan. Ut fra hensynet til forbrukerne skal tilsynet passe på at markedsføring og standard kontraktsvilkår er i samsvar med markedsføringsloven.
Forbrukertilsynets oppgaver
Forbrukertilsynet har ansvaret for all behandling av forbrukerklager, også for meklingen i tvister mellom forbrukere og næringsdrivende.
Det er markedsføringsloven som er den viktigste loven Forbrukertilsynet håndhever. I tillegg håndhever de en rekke andre lover og regler, blant annet
Forbrukertilsynet kontrollerer at reklamer ikke er i strid med markedsføringsloven eller med reglene for radio- og tv-reklame. Forbrukertilsynet kan
- gripe inn mot villedende og urimelige markedsføringsmetoder
- forby ulovlig reklame
- påse at standardkontrakter i forbrukerforhold ikke er urimelige, men klare og balanserte

Digitaliseringen gir nye utfordringer
Tida vi lever i, har i stor grad endret hverdagen til Forbrukertilsynet. Økt digitalisering byr på utfordringer med mer personrettet markedsføring og større markedsføringspress. I tillegg har digitaliseringen åpnet for nye kanaler for kommersiell påvirkning. En forskningsrapport fra 2018 fant blant annet at den algoritmebaserte markedsføringen i sosiale medium opptrer kjønnsdiskriminerende, og at norske barn følte seg overvåket av plattformene. I filmen under (lengde 5:40) forteller forskerne bak studien mer om hva de fant ut.
Forbrukertilsynet skal, ifølge tildelingsbrevet fra Barne- og familiedepartementet (2024), prioritere å føre tilsyn med
markedsføring og avtalevilkår i digitale kanaler, og med digitale produkter og tjenester som kan utfordre forbrukervernet på sikt
markedsføring overfor barn og unge, herunder i digitale kanaler, og kommersielt press overfor russ
markedsføring og avtalevilkår på strømmarkedet
finansielle tjenester med særlig vekt på tilbud om kreditt og lovligheten av størrelsen på fakturagebyr
åpenhetsloven
Tips fra forbrukere
Forbrukere kan enkelt sende tips til Forbrukertilsynet via nettsidene deres hvis de opplever reklame, avtalevilkår eller en praksis som de reagerer på.
Markedsrådet er et statlig forvaltningsorgan som behandler klager på avgjørelser eller vedtak gjort av Forbrukertilsynet.
Klagesakene Markedsrådet behandler, gjelder overtredelser av markedsføringsloven, alkoholloven og tobakksskadeloven.
Markedsrådets vedtak er endelige, det vil si at de ikke kan påklages.
Relatert innhold
Angrerettloven sier at forbrukeren kan oppheve kjøpet innen 14 dager etter at han inngikk avtalen. Hva er de viktigste momentene i angrerettloven?