Jenny Skavlan – nettverk og nettverkssamarbeid
Bli litt bedre kjent med Jenny Skavlans ulike jobbroller ved å se på filmene, lese informasjonen nedenfor og ta notater, før du begynner på oppgavene.
Hva kjennetegner Jenny Skavlan som influenser?
Hvilke plattformer bruker hun? Hvor mange følgere har hun på de ulike plattformene?
Hvem er målgruppen?
Hvilke verdier ønsker hun å formidle?
Hvilke virkemidler bruker hun i formidlingen sin?
På hvilken måte tror du nettverk er viktig for influenseren Jenny Skavlan?
Kjenner du til skuespillerkarrieren til Jenny Skavlan? Forklar hvilken betydning du tror skuespillerkarrieren har hatt for henne som influenser.
Forklar betydningen av nettverkssamarbeid for hvordan Jenny Skavlan er involvert i bedriftene Fæbrik og Tise.
Flere merkevarer ønsker å samarbeide med Jenny Skavlan. Drøft fordeler slike samarbeid kan ha både for Jenny Skavlan og for merkevarene.
Hvordan tror du nettverket til Jenny Skavlan har bidratt til hennes profesjonelle utvikling som programleder og konferansier?
Hvordan tror du Jenny Skavlan bidrar til faglig utvikling for personer i nettverket hennes?
Drøft påstandene:
"Nettverk og nettverkssamarbeid er like viktig i alle de ulike rollene som Jenny Skavlan har."
"Jo flere samarbeid Jenny Skavlan inngår med ulike merker, jo bedre."
"Jenny Skavlan er influenser. Å fokusere på nettverksaktiviteter er like viktig for alle influensere."
"Et godt nettverk kjennetegnes ved et stort antall følgere på sosiale medier."
Jenny Skavlan er for mange kjent som influenser. Hun er også gründer, designer, bærekraftforkjemper, sy-entusiast, modell, skuespiller, programleder og forfatter. Nedenfor kan du blant annet bli litt kjent med nettverksarbeidet i to av bedriftene hun er involvert i, og noen merkesamarbeid.
Fæbrik
Aksjeselskapet Fæbrik består av de fire sy-entusiastene Jenny Skavlan, Ingrid Bergtun, Mari Nordén og Ingrid Lysne. I et intervju har de fire Fæbrik-jentene uttalt følgende om nettverkssamarbeidet knyttet til det å starte Fæbrik:
Vi har alle jobbet intenst på hver vår kant med det samme brennende engasjementet, og kjente hvor fantastisk inspirerende, gøy og kraftfullt det var når vi slo oss sammen. Plutselig var vi flere hoder og hender som gjorde at vi fikk profesjonalisert oss og fikk kapasitet til å utvide det vi driver med til flere arenaer. Forretningsmulighetene blir mye flere, og det er ufattelig gøy på veien.
Tise
Tise er et nettsted og en app der du kan kjøpe og selge brukte klær, sko, vesker, smykker, klokker, kunst og diverse interiør. I filmen til NDLA nedenfor (lengde 7 min) får du et innblikk i ulike nettverksaktiviteter i bedriften Tise.
Merkesamarbeid
Jenny Skavlan har inngått samarbeid med flere merkevarer, blant annet smykkemerket David Andersen og Timerland. Nedenfor kan du se en reklamefilm fra David Andersen (lengde 1 min) der Jenny er med.
Merkevaren Timberland ønsket også et samarbeid med Jenny Skavlan, og i filmen under (lengde 3 min) kan du være med en dag i Jenny Skavlan sine sko, der hun blant annet holder et redesign-verksted med Timberland-sko.