Svinn i matbutikker - Administrasjon og bærekraftig drift (SR-SSH vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Svinn i matbutikker

En av bransjene hvor det jobbes mye mot svinn, er dagligvarehandelen. Hvilke tiltak kan brukes på de ulike punktene i svinnhjulet?

Oppgave

I boksen nedenfor er det beskrevet noen tiltak for hvordan man kan bekjempe svinn i matbutikker. De to spørsmålene egner seg godt til diskusjon i klasserommet.

  1. Hvilke punkter i svinnhjulet vil de ulike tiltakene ha effekt på?

  2. Forklar sammenhengen mellom svinn og bærekraft.

Trivsel og god opplæring

Trivsel og god opplæring er kanskje det som reduserer tyverier mest. I tillegg er kompetente og fornøyde medarbeidere i stand til, og motivert for, å bekjempe svinn i butikkene.

Holdbarhet og datostempling

Svinn gjennom mat som går ut på dato, er det blitt fokusert mye på. Nå merkes mange matvarer med "best før – ofte god etter" en dato, i stedet for bare "best før". I tillegg gir butikkene ofte rabatt på varer som har gått ut på dato, eller er i ferd med å gå ut. På denne måten kan flere varer bli solgt, og ikke kastet, når de går ut på dato.

Varesikring og alarmetiketter

Sikkerhet må inngå i de daglige rutinene. Det gjelder også varesikring. Der det er mulig, klebes alarmetiketter både på esken varen ligger i, og på selve varen. Det gjør det vanskeligere å stjele for eksempel kostbare hudkremer.

Forebygge

De ansatte følger med på kundene, og overvåker butikken sin. De sier hei, og ser kundene i øynene. Det er god service, men kan også forebygge butikktyveri.

Skrevet av Monica Gjertsen Steinbakken. Rettighetshavere: Amendor AS og NKI Forlaget
Sist faglig oppdatert 11.03.2021