Fagfornyelsen i kommunikasjon og kultur 3 på NDLA
Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 er utgangspunktet for revisjonen av faginnholdet i kommunikasjon og kultur 3 på NDLA. Kjerneelementene kulturell identitet, kommunikasjon, tekst og virkelighet og teori og metode beskriver det viktigste elevene skal lære i kommunikasjon og kultur, mens kompetansemålene i hvert fag gir mer spesifikke beskrivelser av mål for opplæringa.
I læreplanen for kommunikasjon og kultur 3 er teorier om diskurs, semiotikk, pragmatikk og kultur nevnt spesifikt i det første kompetansemålet. Videre går det fram av kompetansemålene at elevene blant annet skal arbeide med ulike sider ved kommunikasjon, kulturuttrykks rolle i identitetsdannelse og hvordan kommunikasjonsteknologi påvirker mellommenneskelige relasjoner og selvrepresentasjon. Bruk av kilder, teori og metode er også sentralt i faget.
I fagressursene legger vi oss tett opp mot ordlyden i læreplanen, slik at det skal være enkelt å se sammenheng mellom læreplan og innholdet i faget.
I fagartiklene er det grundige gjennomganger av relevante teorier, sammen med teksteksempler og eksempler på analyse. Kortere "tenk over"-spørsmål og diskusjonsoppgaver underveis i fagartiklene hjelper elevene i lesinga og kobler fagstoffet til deres egen virkelighet.
I oppgaveressursene legger vi vekt på at elevene skal bruke relevante teorier og begreper, at de skal være utforskende og skapende, og at de også kan trekke inn sine egne erfaringer. Oppgavene tar ofte utgangspunkt i en eller flere tekster.
I flere av oppgaveressursene foreslår vi ulike måter elevene kan presentere oppgaver og arbeid på. Dette kan for eksempel være å lage en podkast, en film, en digital presentasjon, en muntlig presentasjon eller et skriftlig arbeid. I faget vil det også finnes forslag og tips til hvordan elevene kan utforme og skape sine egne tekster.
Vi har valgt å strukturere faginnholdet på følgende måte i kommunikasjon og kultur 3:
Om faget: Her finner du informasjon om fagfornyelsen i kommunikasjon og kultur 3 og et forslag til årsplan.
Kulturell identitet: I dette emnet finner du fagressurser om kulturuttrykk og kulturell identitet, hvordan kulturers virkelighetsforståelse kommer til uttrykk i tekst, samt ressurser om diskurs.
Kommunikasjon: I dette emnet finner du fagressurser om språk- og samtaleanalyse, semiotikk, interkulturell kommunikasjon og hvordan kommunikasjonsteknologi påvirker relasjoner og selvrepresentasjon.
Bruke kilder, teori og metode: Her finner du ressurser om kildekritikk og kildebruk og tips til bruk av teori og metode i analyser og oppgaver.
Vi håper fagressursene og forslaget til årsplan vil være til nytte og inspirasjon i arbeidet med kommunikasjon og kultur 3. Følg oss gjerne på kommunikasjon og kultur på Facebook for flere oppdateringer!