Skip to content

Subject Material

Personlig opptreden og adferd

Når du jobber i reiselivsbransjen, er din personlige opptreden en viktig del av vertskapsrollen. Både oppførsel, klesdrakt og kroppsspråk må tilpasses til arbeidssituasjonen.
Smilende resepsjonist bak hotellets skranke. Foto.
Open image in new window

Vertskapsrollen handler ikke bare om å ønske velkommen, men også om å bidra til at helhetsinntrykket av bedriften blir positivt. Et positivt helhetsinntrykk er viktig både for bedriftens omdømme og for å etablere lojalitet hos gjestene. Som vertskap i reiselivsbransjen er det helt nødvendig at du evner å forholde deg til mange typer mennesker.

Sannhetens øyeblikk

Det første møtet er alltid viktig. Førsteinntrykket gir deg ofte et lite innblikk i gjestens personlighet, men det kan også sende deg i feil retning. Du kan komme i skade for å gjøre deg opp en formening om vedkommende som kan vise seg å være feil. Det er derfor viktig at atferden din viser at du som profesjonell representant for arbeidsplassen prøver å skaffe innsikt i hvilke behov og ønsker gjesten har.

Det er lett å dømme folk etter førsteinntrykket. Men husk at din jobb er å gjøre ditt beste for at alle gjester skal føle seg velkommen.

Ønsker vi en gjest velkommen med et smil, skaper vi en positiv relasjon. Det er viktig å tenke på at du sender ut signaler som gjestene ser på som positive.

Din rolle som vert vil bli lagt merke til av gjestene, og det er viktig å gjøre sitt beste for at hver enkelt gjest blir tatt vare på. Et profesjonelt vertskap sørger for at alle gjestene har det trivelig.

CC BY-SAWritten by: Cathrine Meyer Johansen and Hilde Morseth.
Last revised date 03/27/2020

Learning content

Vertskapsrollen