Jobb med filmen Motvind
Hvilke assosiasjoner får dere til ordet "motvind"? Hva betyr ordet? Kan det ha flere betydninger?
Det finnes en organisasjon som heter Motvind. Hva tror dere denne organisasjonen står for?
Kjenner dere til konflikter om bruk av natur der dere kommer fra eller andre steder? Hva handler denne konflikten om? Hvordan får folk fram hva de mener i den konflikten?
Hvorfor tror dere filmen heter Motvind?
Se Motvind på bibliotektjenesten Filmbib. Logg inn med Bibliotekkortet.
Hva tenker dere er budskapet i filmen? Handler filmen bare om kampen mot vindmøllene? Forklar.
Hva gjør Birgit for å fram sitt syn på utbygging av vindmøller? Hva håper hun å oppnå med det hun gjør?
Politibetjenten Trond foreslår en annen framgangsmåte. Hvorfor synes ikke Birgit at dette er en god løsning? Finn argumenter som støtter Tronds metode for å få gjennomslag for det man vil oppnå.
Hva tror dere Trond mener om vindmølleutbygginga? Kan Trond gjøre det han tenker er rett i denne situasjonen? Forklar.
Jobb videre med tematikken i filmen ved å gjøre en eller flere av delene under.
Hvordan kan vi få fram hva vi mener om en sak? Lag ei liste.
I filmen bruker Birgit en aksjonsform som kalles "sivil ulydighet". Finn ut hva som menes med sivil ulydighet.
Finn eksempler på situasjoner der noen har brukt sivil ulydighet for å få fram standpunktet sitt. Hva er felles for slike aksjoner?
Kjenner dere eksempler der sivil ulydighet har gitt gjennomslag for de som aksjonerte? Kan en slik aksjon være vellykket selv om man ikke får gjennomslag der og da? Forklar.
Ta utgangspunkt i lista dere lagde i punkt 1. Hvilken framgangsmåte ville dere brukt for å få fram deres syn i en sak som er viktig for dere? Er det noen saker der dere kunne tenkt dere å bruke sivil ulydighet som virkemiddel?
Sett dere inn i ulike typer argumenter for å ta vare på natur og biologisk mangfold ved å lese artikkelen Hvorfor skal vi ta vare på biomangfold?
Hvilke argumenter bruker Birgit mot vindmølleutbygginga? Hvilke kategorier hører disse argumentene hjemme i?
økologiske
økonomiske
etiske
estetiske
Hvordan tror dere de som avgjør om vindmøllene skal bygges eller ikke, vil reagere på slike argumenter? Hvilke argumenter ville dere brukt for å få stoppet denne vindmølleutbygginga?
Argumenter for vindmølleutbygging. Finnes det noen argumenter som ikke er i kategorien "økonomiske"? Diskuter.
Tenk dere at kommunestyret i kommunen der Birgit bor, får lista dere har laget. Hvordan tror dere kommunestyret vil vektlegge de ulike argumentene dere har kommet fram til? Hvorfor er det slik, tror dere?
Dere finner forslag til videre arbeid i artikkelen Å sette pris på naturen.
Sett dere inn i hva som menes med interessekonflikter ved å lese artikkelen Interessekonflikter.
Hvilke interessekonflikter dukker opp i filmen? Forklar hvorfor dette er interessekonflikter. Hva går konfliktene ut på? Hvem er partene i saken?
Tror dere det er mulig å komme fram til et kompromiss som alle parter kan være fornøyde med, i situasjonen i filmen? Diskuter mulig kompromisser.
Kjenner dere til interessekonflikter der det er uenighet om hvordan vi skal forvalte naturen? Hva handler de om? Hvem er parter i sakene? Velg ut en eller to konflikter, og kom med forslag til hvordan konfliktene kan løses.
Diskuter påstanden "Hvis alle parter er enige om at det er en god idé å sette opp vindmøller i et urørt fjellområde, så er det uansett rett å gjøre dette."
Ta utgangspunkt i sluttscenen i filmen og skriv en fortsettelse på handlinga.
Hvordan går det med forholdet mellom Trond og Birgit?
Hvordan blir det for Trond å komme tilbake på jobb?
Hva gjør den andre politimannen for å løse situasjonen?
Hvordan går det med vindmølleutbygginga?
Related content
Sivil ulydighet er en aksjonsform på kant med loven, men som skjer i full offentlighet. Kunne du tenkt deg å bruke sivil ulydighet for noe?
Kortfilm (13 minutter) om Birgits kamp mot vindmøller og for ekteskapet med Trond — politimannen som har kommet for å fjerne henne.