Staycation?
De aller fleste steder i landet vårt har noe helt eget, noe de er stolte av. Det kan være natur, kultur eller attraksjoner – naturlige eller menneskeskapte. Begrepet "Staycation" betyr at man tilbringer ferien på hjemstedet sitt – som turist.
I denne oppgaven skal dere lage en markedsføringskampanje for hjemstedet deres. Kampanjen har som mål at dere som bor der får lyst på en "Staycation" neste gang dere har ferie! Dere velger selv målgruppe for kampanjen deres.
Utstyr:
- mobiltelefon
- pc
- digitalt presentasjonsverktøy
Del 1: I klassen
- Oppsøk et turistkontor eller søk på internett over hvilke attraksjoner, aktiviteter, severdigheter, natur og kultur som finnes på hjemstedet ditt.
- Lag en liste på tavla over det dere finner.
- Bestem målgruppen for kampanjen deres, for eksempel familier eller ungdom, og plukk ut attraksjonene dere mener passer for denne gruppa.
- Gå sammen to og to. Fordel punktene på lista mellom dere, slik at hvert par har forskjellige attraksjoner de vil fokusere på.
Del 2: I par
Skriv ned informasjon om attraksjonen deres, for eksempel litt morsomme fakta, historie eller andre nyttige ting. Dere kan sjekke Tripadvisor for å se om noen har lagt igjen anbefalinger av attraksjonene?
- Ta med mobiltelefonene og besøk attraksjonene.
- Ta fine bilder fra "deres" attraksjoner, husk å be om lov dersom dette er nødvendig.
- Lag en ferdig presentasjon med tekst, bilder eller film, og legg gjerne til egne anbefalinger, tips og råd.
Del 3: I klassen
Lag en "Staycation"-presentasjon av alles bidrag, for eksempel et nyhetsbrev.
- Hold fokus på bærekraftig reiseliv tilpasset målgruppen.
Kanskje dere kan dele Staycation-presentasjonen med Turistkontoret og på skolens hjemmeside?
Refleksjon
Blir Staycation din neste ferie? Hvorfor / hvorfor ikke?
Har du noen tanker om hvordan man kan jobbe med reiseliv på hjemstedet ditt for å bli mer bærekraftig?
Hva er viktige ressurser å ta vare på, på hjemstedet ditt?