Kampanje mot kredittkjøp
Så fort du fyller 18 år, er du myndig. Du kan ta førerkort, stemme ved valg, og du bestemmer over din egen økonomi. Med friheten kommer det også ansvar. Når du blir 18 år, får du tilgang på kredittkort og forbrukslån som kan gi deg pengeproblemer i lang tid framover.
For å hjelpe unge å unngå å ta opp kreditt- og forbrukslån, ønsker Forbrukertilsynet å rette en holdningskampanje mot unge i alderen 17–20 år. Du skal bidra med å utforme et budskap som appellerer til ungdom.
Oppdrag
Du skal lage produkter i en holdningskampanje for Forbrukertilsynet.
Målet er at færre unge skal ta opp forbrukslån og kjøpe på kreditt.
Kampanjen skal gå over to måneder.
Du skal utforme et budskap og lage skisser til minst to produkter.
- Idemyldring: Sett deg inn i forbrukslån og kredittkjøp. Ta en titt i uttrekksboksene nederst i denne ressursen. Skriv opp idéer til budskap, hvordan du kan gjøre unge interessert i temaet og hvordan kampanjeproduktene kan se ut. Skriv et kort notat eller lag et tankekart.
- Velg ut et fokus og lag et budskap: Du kan hente inspirasjon fra en eller flere av appellformene. Etos handler om troverdighet, logos handler om fornuft, og patos spiller på følelser. Hva tror du treffer ungdommene?
- Beskriv målgruppa og hvordan du kan nå den: Unge har mye å velge i når det gjelder hva de ønsker å bruke tida si på. Du har kun noen få sekunder for å få oppmerksomheten deres. Hvordan kan du få dem til å engasjere seg i dine kampanjeprodukter og ditt budskap?
- Produkter og plassering: Lag skisse til to type produkter, og finn ut hvor disse bør plasseres. Forklar hvorfor disse stedene egner seg for å bli sett av unge i målgruppa. Sett inn avsender (Forbrukertilsynet) på produktet.
- Oppsummering/avslutning: Presenter for klassen eller skriv en tekst. Vis frem produktene dine, og forklar hva du tenkte da du laget budskapet og utformet produktet. Hvor skal det plasseres? Hvilke grep har du gjort for å appellere til målgruppa? Hva har du lært av prosessen?
Stående video: Snapchat, Instagram stories eller Facebook stories. (1080x1920px).
App: Skiss ut en idé til en app knyttet til temaet, det andre produktet må reklamere for appen.
Digital plakat: til bruk på nettsider eller sosiale medier (Instagram: kvadratisk eller bredde 1080x556 px, Facebook: minimum 1080x1080px).
Trykt plakat: stående format, til å henge opp eller publisere i blad, avis og magasiner (A3).
Trykk på boksene under om "Bakgrunnsinformasjon forbrukslån" og "Priseksempel: kjøp scooter på kreditt", for å lære mer om forbrukslån og hvordan totalsummen øker drastisk ved bruk av lån uten sikkerhet.